Ahlstrands webbsida.

Bekämpa Spammen! Klicka här!

Klicka på bilder för att förstora.

Ctrl + end  för att komma längst ner på sidan.

Åter meny

Vår svenska dagbok

2011

Onsdag 24 Aug:  Nu är jag i Sverige, Dalarna och Falun på semester, en vecka för bland annat träff med "Tiogänget". Resan till Arlanda flöt på bra och inga problem med bilen. Tack Marco, jag kom hem tidigare än beräknat. Birgitta har dukat upp med en svamppaj och kräftor. Så gott det var och kul att vara "hemma" i Sverige. Sent blev det, vi har ju en del att prata om och njöt av kvällen.

Torsdag 25 Aug:  Ingen Bosse som väcker oss!! Men natten har varit lugn men det kändes konstigt att behöva täcke. I dag på förmiddagen blir det besök i diverse butiker för att köpa det som behövs ner till Samos. Strumpor och tröjor till far blev det också. Träffade några bekanta på stan, kul var det. Vi var till Sören och Kristina. En väldigt fin lägenhet har dom fått tag i, på samma gata som våran. Med andra ord krypavstånd.... Väl hemma så är det en av Lanstingets bilar som tagit vår parkeringsplats. Birgitta skrev en not och satte på vindrutan. Klocka fyra kom Anders och hämtade oss för samkväm uppe på Jungfruberget. Goda korvar och potatissallad bjöds. En mycket trevlig kväll hade vi med mycket skratt och glada tillrop. Tack Sigmundson för en trevlig kväll. Vi åkte taxi hem till Sturegatan med en kille som var i färd med att segla i medelhavet. Kommer dom till Samos så lovade han höra av sig. Lite vin och ost innan sängen kallar på uppmärksamhet.

Fredag 26 Aug:  Vaknade tidigt med värk i axlarna och ont i halsen. Är det månde kylan? Det är varmt säger hustrun! Nu på förmiddagen ska jag träffa Vanky, min husläkare. Jag ska sedan försöka att få tag i en sommar jacka. Vanky tycker att mitt blodtryck är för högt. Jag får  skick mina tidigare värden via e-mail när jag är tillbaka på Samos. Fick tag i en skaplig jacka på Kupan hos Birgitta S. Sedan avfärd mot Västerås, sorgligt nog ligger Nicke i hög feber så vi blir tre ner i bilen. Vi åker SAAB. Sedan efter en händelselös resa startade äventyret att hitta Hotell Västerås via olika gator en del avstängda och andra enkelriktade. Nicke guidade Kerstin som talade om för mig hur jag ska köra. Problemet var att Nicke inte visste vilka gator som var avstängda. Nu har vi fått våra rum och sedan ut för att hitta ett matställe. Vi träffade på Inga och Roland så det blev en sakta promenad runt om i centrum och stadsparken. Hittade ett trädhotell där man kan bo i en eks trädkrona. Vi var inbjudna till Inga och Rolands rum på Skumpa. Kvällen avslutade vi med att äta på Restaurangen Piazza Di Spagna. Vi tackade kocken och Kerstin som föreslog Piazza Di Spagna. Vi åt Filetto Verde och Pollo Diablo. Det var supergod mat, besök den, Vasagatan 26, om ni är i Västerås.

Lördag 27 Aug:  Vilket liv det var utanför hotellet. Det var sopmaskinen som for fram och åter tidigt. Men vi har sovit gott Birgitta och jag, trots att det är så mjuka kuddar så det känns som att sova utan kuddar! Frukosten på Hotell Västerås var god och det smakade så bra. Besök på en galleria där hustrun investerade i lite nyttiga kläder! Sedan var det dags att inta lunchen hos Lillemor och Gerth-Olof. Deras hus låg så fint till, lite skyddad och en fin trädgård med många uteplatser. Lillemor bjöd på en så god smörgåstårta. Vi knallade sedan ner till Färjekajen och äntrade Havsörnen, en båt som tog oss på en fin rundtur på Mälaren. Där bjöds goda aptitsnurror, öl och vin. En promenad tillbaka mot centrum, med stopp på en uteservering för en öl eller ett glas vi. Sedan till hotellet för enskild hygienvård inför kvällens middag. Åter en skön promenad genom staden ut till Drottninggatan för kvälls träff. (glömde kameran bilder kommer sedan från Kerstin) En drink på uteplats och små goda snittar. Huvudrätten var fläskfilé, ris och en god sås. Glass till efterrätt. Många trevliga timmar innan tröttheten infann sig. En promenad tillbaka till hotellet. Tjugoen grader varmt, halv ett på natten, är inte så dåligt för att vara i slutet av augusti.

Bilder finns på Tiogängets webbsida.

Söndag 28 Aug:  Som väntat var det ännu mera liv i natt. Det började regna och åska så gaterna avbefolkades ganska snabbt. God frukost igen. I dag var min hörsel minimal, kan bero på rummet med kala väggar som frukosten intogs i. Vi for till Åsas affär, IKEA för dom som inte vet. Där inhandlade vi diverse hyllor, handfat med mera. Vidare till Vallby Friluftsmuseum där resten av Tiogänget slöt upp för lunch och rundtur bland alla byggnader och djur mycket trevligt. Efter ett farväl och vi ses om ett år for vi till Falun. Nick ringde och vill ha lite handlat så vi landade på City Gross och där blev jag påkörd av en donna med skenade kundvagn, det var Åsa. Hon följde med ut till Nicke och körde Kerstins Skoda dit. Vi fikade och pratade en stund. Sedan till Åsas lägenhet med en del IKEA varor. Vi beställde Kebab och delade på en flaska rött. Åsa promenerade hem och vi kollade lite teve via Svt Play.

Måndag 29 Aug:  Fastande Bengt inför dagens prover hos läkaren. Fick inget äta nu på morgonen. Sedan for vi upp till Harry P för vidare färd till Korpholen där vi klippte gräs och och körde trimmer. Harry bjöd oss på lunch på Moskogen. Innan vi for vidare till Falun. Krångligt med mobila bredbandet så nu får jag surfa på en öppen ledning, varför jag väntar med bilder till jag kommer ner till Samos igen. Nilla skickade en bild på Prinsen, ja Bosse. Det har varit tomt utan honom. Lite pyssel innan det var dags att göra kväll.

Tisdag 30 Aug:  Disig morgon. Nu är det dags att bestämma vad som ska med ner till Pagonda. Vår husläkare Tomas Vanky hörde av sig angående proverna som dom tog igår. För Birgitta var det benskörhet i ryggen och det är ju inte det roligaste. Mina prover var bra, lägre kolesterol men jag får knapra tabletter tills det är dags att ta ner skylten. Vi får nu överväga hur mycket vi orkar med av odlingar och olivlunden. I dag ska vi luncha med Agneta och Per på Dalasalen, ett av mina favorit matställen. Till apoteket för att bunkra piller inför resan hem till Samos. Birgitta är nu och får frisyren fixad. Jag kan inte begripa att hon inte låter mig klippa!!! Birgitta har vunnit ett gratängfat som kom med dagens post, det var väl timat då vi kunde hämta ut det direkt hos postombudet. Därefter var det direkt till Benstocken parkering och Arlanda. Vår svägerska Solweig mötte upp på Arlanda då vi inte träffats på många år. Vi fick lite fina presenter. Pilleraskar och fina värmeljus med hållare. Tyvärr kunde hon inte äta med oss. Vi åt gott och fick oss ett glas rött till. På Rest and Fly satt vi en stund med laptop, en öl och nötter och njut en stund innan vi gick och lade oss.

Vi träffade svägerskan Solweig på Arlanda. © foto: Bengt Ahlstrand

Vi träffade svägerskan Solweig på Arlanda.

© foto: Bengt Ahlstrand

Onsdag 31 Aug:  Väckning tidigt och bäddade ur rummet på Rest and Fly vaskade av oss och checkade in. Bagaget fick vi efter en del strul fixat i går kväll. Väskorna går direkt till Samos. Skönt att vi bara har oss själva att ta hand om, vilket är nog så jobbigt! En frukost köpte vi innan vi gick ombord på planet. Först till Köpenhamn och sedan Aten. Flyget till Samos var sista luftburna transport. Seat har Marco parkerat på flygplatsen när han lämnade Samos vid middagstid. Lite inköp i Ireon innan vi for direkt till Bosse. Bosse blev så glad och Loize var förtvivlad att Bosse inte åt mat. Bosse var så fin i pälsen nybadad och inte har det gått någon nöd på honom. Vi träffade Nilla och Perry när vi kom hem. Det blev en stund på altanen innan det var dags att hoppa i bingen. Nu gäller det grekdagboken igen. Bilder från Västeråsträffen finns på Tiogängets webbsida.

Onsdag 28 Dec:  Bosse finner sig bra till rätta i Sverige. Vid morgon voltan for han omkring i gräset, som den berömda skållade trollet. Efter frukosten bär det av mot vårt läkarbesök. När vi kommer halvägs upptäcker vi att vi är en timma tidiga, glömt ställa om från grekisk tid. Falu Kuriren får då vårt besök, Marianne bjöd på kaffe och vi träffade även min före detta arbetskamrat, Pia på abonnemang. Läkarbesöket gällde bara Birgitta, visade det sig. Sedan till Clas i Sjön för att handla bajspåsar åt Bosse och internettid för mobilt bredband. Kristina och Sören bjöd på kaffe och jag fick hårdbröd med julost. Bosse fick undertiden vi var på "stan" ligga i transportburen och var så glad när vi kom hem. Det är säkrast att han får vänja sig lite först innan han släpps lös i lägenheten. Åsa bjöd på middag i sin nyrenoverade lägenhet, så fint det blev. Vi fick en korg med skumpa och godis till Nyårs present, av Åsa. Det tackar vi för. Bosse trivdes också. Marco kom och körde sedan hem oss i regnet, vilket var tacksamt. Jag har beställt bredbad och telefoni genom Com Hem.

Torsdag 29 Dec:  Vaknade tidigt och fixade till Internet uppkoppling. Så nu är vi på banan igen. Med en kopp Zoégas och lapptopp uppkopplad var det hög tid att skriva dagbok för det senaste dagarna. På förmiddagen ska vi åka och handla med Kristina och Sören. Åsa behöver vår bil några dagar till. Strax innan det är dags att bli hämtade till storhandel ringer sjukhuset och bokar en tid med Birgitta för provtagning. Jag, Kristina och Sören kör Birgitta till sjukhuset och åker sedan för att handla. Det ska går fort med provtagning, men nicks. Jag var uppe på avdelningen nästan två timmar senare och det visade sig att provet var kirurgiskt, örat borta.... nej då men sytt och omplåstrad. Nästa anhalt var tandläkaren, Birgitta först och jag blev hemkörd med varorna av Sören. Senare hämtad och skjutsad till tandläkaren även jag har tid efter Birgitta. Tack för skjuts under dagen. På eftermiddagen bjöd Kristina och Sören på en god middag. Kristinas inlagda sill var en höjdare, jag smaskade i mig tre hårdbrödsmackor med sill, så gott var det. Vi fick en trevlig kväll innan det var dags att promenera hem, fem minuter senare var det en vända med Bosse. Bosse njuter av gräsmattorna, skuttar som en kalv på vårbete. Efter Teve tittande var det skönt att krypa till kojs. En händelserik och trevlig dag.

Fredag 30 Dec:  Vaknade redan klockan fyra och kom till den slutsatsen att jag i all dator och internet strul glömt av våra svenska dagböcker!! Måste lösa det under dagen. Marco kom på morgonen för att lämna sin bil, han är på väg till Holland över nyår. Jag följer med till stationen och kör sedan hem bilen till oss. Birgitta, Bosse och jag tar en promenad runt Tisken. Träffade på ett par med en pudel, glad och sprallig pudeln alltså, vi bytte lite tankar om hundar och livet i övrigt. Fixat program till lapptopp, mest släktforskningsprogram. Åsa kom med vår bil och tog hand om Marcos bil. Vi åt middag tillsammans.

Lördag 31 Dec:  Tidigt uppe även denna sista morgon på året. Gott Nytt År på er alla. En tidig volta med Bosse före frukost. En tur till ICA Maxi för att handla det jag inte fick med i går. Saknades alltså på inköpslistan! Efter det blev det en långpromenad med Bosse. Träffade en del hundägare som vill prata och kolla vår prins. Jobbat med svenska dagböcker, som nu är igång igen. Tittade på skidor, sprint via Teve. På kvällen fixade Birgitta en god nyårssupé. Tittade sedan på Teve, bland annat After Dark som var så bra. Vi höll oss vakna till tolvslaget så vi kunde skåla i Champagne Bollinger som vi fått av Åsa. Tack för det. Nu gäller kvartal 1 2012. Gott slut på er alla!

Till Samos olika dagböcker.

Åter meny

Click for Samos, Greece Forecast Samos. Click for Borlänge kommun, Sverige Forecast Falun