Ahlstrands webbsida.

Åter meny

Vår dagbok

2001

Fredag-Lördag 4-5 jan: Bilade med Fändriks till Björlanda Kile (57.45,68N 11.47,49E) en marina där Fändriks Långedrag ligger och väntar på segling till Stockholm, det sker i april. Vi hade en trevlig kväll, med god mat och vin. Mycket segla och båt snack blev det. Bertil mätte och skissade för ombyggnad m.m. Bilade hem på Lördag em, snöoväder över värmlansskogarna, men vi kom hem ordentlig.

Fredag den 27 jan. Bjudna till Elisabeth och Reiner Smiths på Kiltäppan. God mat och ett riktigt gott vin (Chateau de Seguin 1999). Trevlig kväll.

Lördag den 28 jan. Inga-May Östlund från Samos i Grekland ringde och var på väg upp till oss... trevligt, hon kom vid 19 tiden. Det blev mycket Greklands prat och vi fick höra om de bränder som härjat Samos.

Fredag den 2 feb. Var hos Gudrun och Folke i Knutsgårdarna. Middag och vin, smakade gott. Pratade mycket om gamla tider i våra byar. Mycket intressant att lyssna när Folke berättar om gamla tider.

Lördag den 10 feb. Annica och Lars-Åke bjöd till middag, en toast med egenhändigt fångad och beredd löjrom och därefter bjöds vildsvin, mycket gott, till det drack vi en reserva Marques de Arienzo. Trevligt och välsmakande.

Lördag-Söndag 3-4 mars. Firade min 60 årsdag, med de närmaste på Klockargården i Tällberg. På menyn: Röding & kräftstjärtsterrin med färska örter och romsås. Dryck: Lindemans Bin 65. Ankbröst med portvinssås & ruccolafylld potatistimbal. Dryck: Chateau Tayac Le  Rubin du Prince Noir. Sedan Pärongranité före desserten Blåbärsufflé med limeflarn. Dryck: Sherry oloroso del Tonel.

Lördag 10 mars. Hälsade vi Annica och Lars-Åke i Persgården välkommen på middag. Menyn denna gång var, förrätt  Avocado à la Butler och som huvudrätt serverade vi vitlöksspäckad Lammbog och slutligen glace. Vi drack ett gott Franskt vin, Chevalière Réserve Merlot, ett vin från Languedoc.

Fredag 16 mars. Kl. 24.15 startade jag och bröderna Bertil, Gunnar och Göran ner till Göteborg och Bertils Långedrag, för en arbetshelg. Trevlig helg med jobb och skratt. Söndagen var en vacker dag med sol men kallt , tur var det så att vi fick prova diesel värmaren... den vara ur funktion. Tre veckor till hemsegling.

Måndag 19 mars. Efter att ha avlagt VHF provet på Stockholm Radio, träffade vi Kerstin och Nicke vid Vikingterminalen för att med 60-års presenten resa till Helsingfors. Vi startade med middag och en härlig kväll i goda vänners lag. Tisdag 20 mars. Vandrade runt i Helsingfors och njöt av den vackra staden och åt på en trevlig restaurant. Senare ombord var den vinprovning med Bengt Frithiofsson. Vi provade sex olika viner som ingår i Bengt Frithiofsson Collection och tre olika olivoljor, allt bra men synd att M/S Mariella,s personal inte kunde stänga av högtalarna i den del vi satt. Sedan vankades middag för oss vinprovare med Bengt Frithiofsson som guide till middagens bordsvin. Välkomstdrink Champagne Cuvée Millennium. Förrätt: Antipastotallrik à la Latino Vin: Chardonnay Semillon 1999. Middag: Grillad biffstek med vitlökskryddad paprika, rödvinssås och bakad potatis. Vin: Tango Malbec 1999. Sedan en ost tallrik. Dessert: Food Garden dessert. Vin: Alambre Moscatel de Setubal 20 anos. Onsdag 21 mars. Anlöpte Stockholm på förmiddagen, det är vackert väder och soligt under hela resan. Ännu ett stort tack till våra vänner Reseledare Nicke med Fru.

Lördag 24 mars: Vin och ost på Persgården hos Annika och Lars-Åke, en trevlig och behaglig kväll.

Lördag 31 mars till 20 april: Transportsegling Göteborg-Stockholm med S/Y Wåga.

Fredag 27 april: Hos Annika och Lars-Åke i Persgården för träning till Eva Rydéns 50 års kalas. Mat och vin.

Lördag 28 april: Firade Eva Rydén 50 år i Wasasalen Djura med ett 70 tal personer. Trevligt och underhållande och med en härlig orkester som spelade skön musik.

Torsdag 31 maj: "Majblommorna" det är Birgittas före detta arbetskamrater på  Falu Kuriren, träffades för 17 året. Glam och glada skratt var det.

majblom.jpg (44700 byte)

Lördag 9 juni: Annika och Lars-Åke var hos oss på middag. Vi åt en Thailändsk soppa med kycklingfilé, champinjoner och tomater som förrätt, sedan Boeuf Italienne med grönsakssås och potatispuré,  slutligen Smördegsflan med jordgubbar och vaniljvisp.

Lördag 23 juni: Annika och Lars-Åke bjuder till sill lunch, sedan blir det midsommar firande klockan 15.00 med musik och stångresning (nytillverkad av JonBertil och SparvErik).

Tisdag 26 juni: Harry, Hans, Meta, Birgitta och jag tog en tur med Slussbruden, räkkryssning, en härlig och varm kväll.

slussbruden.jpg (51098 byte)

Lördag 7 juli: Birgitta, Kristina, Kerstin, Ingbritt och Ulla var bjudna till Siv i Sundborn på festligheter, jag fick vara bilförare. Under tiden var jag och Sören hos Nicke på Lugnet och grillade korv och spelade minigolf (min blygsamhet förbjuder mig att säga vem som vann), en skön och varm kväll.

Söndag 8 juli: Jan och Mikael kom till Jonheden och lagade avgassystemet på vår Opel, samt byte av olja, filter, packning till topplocket  och tändstift. Nu går pärlan fint och tyst igen. Det är guld värt med händiga.

Måndag 9 juli: I dag fixade vi till lite detaljer på segelbåten och drog mot Rättvik, på en bog, häligt. Sedan vände vi upp mot Vaverön och ankrade upp mot fastlandet för middag. Där hände det igen... startsnöret till utombordaren brast, men jag kunde knyta i hop stumpen efter att skruvat i sär motorn. Så det blir att reparera igen, vi fick igång motorn så vi tog oss hem.

Torsdag 19 juli: Nicke och Kerstin kom till oss, inviger härbret, som vi "tapetserat" med lakan, senare åkte vi till Dalhalla för att avnjuta Rhapsody in Rock 2001, med Robert Wells, Anders Berglund, Peter Harryson, Petra Nielsen, Sanne Salomonsen, Raymond Björling, Jan Åström samt dansarna Roine Söderlundh, Reinne Mirro. Det var hålligång i andra avdelningen. Ett maffigt fyrverkeri av pyrotekniker Eje Berglund avslutad kvällen.

Onsdag 1 aug: Sista turen med Slussbruden, upp på båtvagn för transport till Falun. Träffade Anders Sigmundsson , vi hade en skön dag med  fika och mycket Boule spel.

Söndag 12 -14 aug: Var hos Solvig och Hans Weilander på Gräsö, lugn och skön avkoppling vid havet.

Onsdag 15 aug: Hustru och jag till Stadsteatern i Falun "Cornelis i våra hjärtan" med Maria Lundqvist, Björn Kjellman, Anita Strandell och Merit Hemmingson med band. Superbra.

Torsdag 16 aug. Efter ett antal timmars arbete med den flottnings båt Gagnefs Älvtrafik fått av Stora så var det dags för sjösättning. Kl. 21.45!!! var båten i och Lars Dicander och jag tuffade upp för älven, härligt var det.

Lördag 18 aug: Dotter Åsa S, Birgitta och jag till "Kopparbergs Gruvdag" i Falun. Senare på kvällen var Birgitta och jag hos Anders & Birgitta Sigmundsson på Jungfruberget på mat och vin. Sov gott i deras gäststuga, efter en trevlig kväll.

Söndag 19 aug: Hälsade på Nicke och Kerstin H på lugnet. Sedan med Sigmundsson och Åsa S till Dalhalla och såg Maria Lundqvist och Tripple & Touch och Bandmaskinen.

Söndag 26 aug: Anders S och jag lagade snurran till båten och stack sedan ut till Vaverön, fin seglats på  två slag. Lagade käk och njöt av stillheten....sen startade problemen, startsnöret gick av igen....lagade det men då ville inte motorn. Vi fick bogsering ut ur sundet och seglade mot Leksand, bra vindar till Orsanbaden sen kav lugnt, men vi tog oss ner till stenkistorna och sedan drev vi ner för älven och lyckades ta oss in på en ledig båtplats ...nu var kl. 23.40.

Söndag 2 sep: I dag har Birgitta och jag besökt våra lokala producenter av mat. Under öppet hus "Mat runt Siljan" var vi först hos Nina och Pelle Magnusson på Rältagården och handlade kryddor , bröd, kött och sist men inte minst Rältagårdens Brattwurst...bara så gott, köp den. När vi passerade Ihlis flickor, som sålde honung försåg vi oss med ett par burkar. Sedan till Bergli Bröd AB och där köpte vi Rälta Tunnbröd.

Fredag 7 sep: Djura akademi träffades hos Annika och Lars-Åke, middag med vin och god mat. Sedan utsågs 2001 års Nobelpristagare Sune Adlersson, som vid vår nobelmiddag 15 december kommer att hedras. Samtliga sex stolar var närvarande.

Söndag 9 sep: Jag pryade som skeppare och Per Nordesjö som eldare på ångbåten Engelbrekt . Skepparen Björn Bergkvist med besättning tog väl hand om oss. En fin tur ner till Gråda trots att vädret inte var det bästa.

Lördag 15 sep: Meta, Harry, Birgitta och jag bilade till Stockholm för att tillsammans med övrig släkt och vänner fira svåger Hans Weilander 70 år. Det var en munter och trevlig tillställning, till tidig morgonen. Svägerska Solveig och sonen Matts med sambo Ann-Lousie hade fixt till en trevlig inramning och vi trivdes.

Fredag 30 nov: Anders Sigmundsson var här och hjälpte mig med nerläggning av elkabel till härbret

Lördag 1 dec: Efter att arbetat med Lottornas julmarknad bjöd Annika och Lars-Åke Lundkvist på en härlig och god tre rätters middag. Meny: som aperitif julglögg med nötter, russin och små pepparkakor. Norimakirullar (Sushi) med Wasabi och japansk soja, till detta drack vi öl "Dansk export". Denna läckra rätt åt vi med pinnar. Som huvudrätt vankades kalvstek på älg innanlår , men knappt tinade lingon och gräddsås, rostade svartrötter, varm gurka och potatis. Till detta drack vi Montepulciano d ábruzzo 1999. Till dessert fick vi Amerikansk Cheescake med saffran och Jonheds jordgubbar med lätt vispad grädde. En trevlig kväll som vanligt.

Söndag 9 dec: Birgitta och jag jobbade på S/S Engelbrekt , jag som eldare och Birgitta som servitris. Maskinist Bengt Bergkvist. Sten Ricardsson eldare, tog hand om mej. Det vankades jultallrik, en kall och en varm. Varmt var det även i maskinrummet 45 grader. Resan startade med en tur ut på Siljan för att sedan vända  ner för Dalälven, innan återresan till kajen i Leksand, en tur på  två timmar. I byssan slet Inger Sjöholm, Iris Bergkvist, Britta Ricardsson Birgitta Ahlstrand och Martin Nordesjö.  Olle Nordesjö huserade i styrhytten.

Onsdag 12 dec: Avlade skriftligt och muntligt prov för Utsjöskepparintyget, det gick bra trots lite nerv pirr. Skönt med lite vila inför Oceanskepparn som startar efter jul.

Lördag 15 dec: Birgitta och jag jobbade på S/S Engelbrekt , jag som eldare och Birgitta som servitris. Maskinist denna gång är Jan-Erik Gullback. Till rors stod Björn Bergkvist medan Svea Bergkvist, Karin Gullback, Birgitta Ahlstrand och Ann Mari Berglund hjälpte Inger Sjöholm i byssan. Anders Berglund var för dagen däcksmatros. På kvällen var det dags för årets Nobelmiddag 2001, som i år var hos fam. Rydéns i Knutsgårdarna. Till årets pristagare utsågs Sune Adelsson Djura, priset avser någon som gjort en betydande insatts för vår bygd. Sambon Kristina mottog priset då Sune låg däckad i influensa. Eva Rydén bjöd sedan på en verkligen god middag. Årets tema var 1947. Matsedel: Liten buffé med kanapéer Tunnbrödsrulle med skagernröra, Canapé Royal, Ostkanapé, Sandwich à la Knaust och Gubbröra på mörkt bröd. Stekt kycklingbröst med rotfrukter och bacon. Äppelkompott på smördeg med marsànsås. mousserande vin genomgående.

Måndag 24 Julafton: Birgitta jobbar till 20.00. Jag var nere hos Annika och Lars-Åke på julbord med dopp i gryta. En glad och trevlig kväll. Birgitta kom en stund på kvällen.

Tisdag 25 Juldagen: Åsa och Jan hit med sina familjer. Lax paté, stek med sås och kaffe och läsk.

Lördag 29 dec: Annika och Lars-Åke hit på middag. Birgittas meny, förrätt Käringöbakelse sedan Madame Lautrec´s spätta och slutligen Skotsk tårta med vispad grädde. Genomgående vitt vin,  Chadonnay Sémillon ur Bengt Frithiofsson Collection. Det var som vanligt en trivsam kväll.

Nyårsafton 31: Bjudna till Birgitta (B1) och Anders Sigmundsson på Berget Falun. Birgitta (B3) och Leif Palm och Jag och min Birgitta (B2) bjöds på Janssons frestelse med öl och snaps. Middag serverade B1 Fläskfilé med champinjoner, ädelostsås och klyftpotatis, till detta drack vi rödvin. Midnatt korkade vi upp Codorníu ett mousserande vin från Spanien. Vid 02.00 åt vi laxpaté och öl, trötta och glada uppsökte vi sedan respektive sängar. Fåååår inte vara upp så sent...

Åter meny

Länkar:

Ahlstrands webbsida.

Bo i Ireon vid havet. Hyra bil eller motorcykel.