Ahlstrands webbsida.

Åter meny

Vår dagbok

2004

Torsdag 22 jan: Anders S och jag tog bussen till Stockholm och besökte Stockholmsmässan. Motorcyklar var temat.

Fredag 23 jan: Annika och Lars-Åke här på middag. God mat och trevligt var det.

Måndag 26 jan: I dag har vi vitbetsat sovrummet, mycket ljusare och trevligare, blev det.

Onsdag 28 jan: I dag har vi nåtts om budet att Nikos far stilla insomnat i en ålder av 97 år. Sorgen är stor i Pagondas då pappan var en mycket omtyckt bybo och postmästare i 40 år.

Lördag 31 jan: Berit Telde på Falu Akupressurklinik kom med en stor korg med frukt, ost, vin som tack för vårat samarbete med bokföringen. Trevligt och överraskande.

Söndag 1 feb: Till Sågmyra och firade Jan S som fyller år. Sedan hem till Åsa och åt en Pizza på Kvarnberget.

Tisdag 3 feb: Granadan kommer att segla i Hudiksvall, Lars och Lena har köpt henne.

Fredag 6 feb: Nicke och Kerstin firar helgen hos oss. Nicke och jag på "Herrmiddag med kulturfilm". Mycket gott att äta och dricka samt ett trevligt gäng. Vilka spelmän det finns i Rälta med omnejd.

Måndag 9 feb Tisdag 9 mars: se Dagbok

Helgen 13 - 14 mars: Vi är ett gäng familjemedlemmar och vänner till Meta och Harry, som träffas på Hotell Långbers i Tällberg. Vi ska fira Meta som fyller 70 år. Vi som är bjudna är, Solweig och Hans, Birgitta och Jag, sonen Hans, dottern Helena med sin man Peter och deras barn Jenny och Tobias. Harrys bror med fru, Ingrid och Hasse, vännerna Astrid, Gun och Einar. Vi träffades och startade med lunch. Kaffe och kaka. På kvällen åt vi följande meny: Kallrökt laxroulader med rouccolasallad, rödlök och pepparotost * Färserad oxfilé med madierasås gräddstuvad savoy och potatisstaket * Nougatmousse med knäckflarn och apelsinsås * Kaffe och kaka. Till detta drack vi ett rödvin från Chile Errazuriz 2001. Allt detta smakade helt underbart. Mycket trevlig personal och duktig kock gjorde kvällen minnesvärd. Harry och Meta bjöd på lite kvällsvickning hästkorv, ost och öl, även grogg för den som ville. Mycket trevlig kväll med prat och skratt.  Efter frukost på Söndagen återvände vi till våra hemorter. Mången tack till Meta och Harry!

Gun,Harry,Meta,jag,Hans,Birgitta Jenny fotade.   Birgitta, Hans, Ingrid och Hasse.   Gun, Peter, Hans W och jag.   Jag och Birgitta.

Onsdag 24 mars: I dag har jag och Lars-Åke varit hos  Räddningstjänsten i Leksand. Vi har genomgått kurs i egen sotning. Mycket givande genomgång om förebyggande åtgärder mot eldsvåda m.m. Kursinnehåll: Styrande lagar och förordningar. Förbränningskunskap. Anläggningskunskap. Säkerhet på tak. Brandrisk. Redovisning och Praktiska övningar. Vi var 14 pionjärer, då detta är första utbildningen i egen sotning. Vi var alla nöjda och glada.

Fredag 26 mars: Jag och Birgitta sätter oss på morgontåget till Stockholm. Vi är bjudna till våra vänner Kerstin och Nicke. På centralen möter dom oss. Vi går runt lite i Stan och avslutar med lunch på Magnus Ladulås på Österlånggatan i Gamla stan. God mat och lite vin gör oss glada och sedan färd ut till Råcksta. På kvällen bjuder Kerstin på en god Fransk köttgryta och vin. Nicke och jag dricker en Amstel. Sent i säng.

Lördag 27 mars: Kerstin och Nicke kommer in till oss på sängkanten med Champagne frukost. Tant Birgitta fyller i dag 62 år.

Nicke bjuder Bi på Campangefrukost

På eftermiddagen bjuder dom oss på Peter Carlsson och dom blå grodorna på Scalateater. Vilken föreställning. Bara så bra! Efter föreställningen går vi till Kerstin och Nickes favorit ställe, Taverna Deon på Odengatan. En Ouzo får vi som aptitretare och sedan äter vi Kalamaria och dricker Retsina. Mycket gott och en trevlig personal, så vi förstår att detta är Kerstin och Nickes favoritställe. Vi åker sedan hem och tittar på lite greklansbilder och avslutar med ost och vin.

Söndag 28 mars: Vi sover ut ordentligt och äter frukost. Sedan följer Kerstin och Nicke oss till Centralen för hemresa. Vilken helg våra vänner har givit oss. Mycket stort tack till Er båda.

Fredag 24 april: I dag har vi sålt Matilda vår segelbåt till Lena och Lars från Hudiksvall. Jag är övertygad om att rätt  personer har köpt henne och nu är Matilda tillbaka till havet.

Nya ägarna Lars och Lena samt hustru Birgitta   Granadan på väg mot havet.   Matildas nya vinterplats.

Lördag 1 maj: Annika är hemma nyopererad, men pigg! Lars-Åke lagade en god middag och vi firade våren, frun m.m.

Torsdag 6 maj: Arne och jag har kört upp Lisskulla till Flottbron efter vintervilan. Lars, Arne och jag har jobbat några timmar för att få henne körbar.

Måndag 10 maj: Birgitta till Järvsö. Akupressur träff med tjejerna.

Fredag 14 maj: Lars-Åke i Holland, så Annika åt middag med oss. Lite vin och tjejsnack.

Lördag 15 maj: Bengt kört Remmaren till Hjortnäs.

Tisdag 18 maj: Årets tjejträff, för 19 året! Majblommorna till Birgitta för mat och glatt samspråk. Kvällens hemliga gäst, Solweig. Trevligt och glatt som vanligt. Bengt hem efter provkörning av Lisskulla och kramade brudar.

Majblommar 2004

Onsdag 19 maj: Bengt jobbade på Engelbrekt, TV inspelning med "knattereporter" kommer att sändas i höst.

Fredag 21 maj: Birgitta och jag var på konstutställning i Tibble, hos Josefin. En duktig kvartett, trumpet, gitarr, bas och trummor spelade på tunet. Senare på kvällen kom Annika och Lars-Åke upp på middag. En trevlig kväll med en del historieträning för kommande Pubbkväll i Rälta bystuga.

Lördag 22 maj: Efter en Genever hos Annika och Lars-Åke, promenerade vi till Rälta bystuga, pubbafton! Trevligt och sent blev det!!!

Söndag 23 maj: Birgitta och jag åkte till Sågmyra för att fira sonsonen Mikael som fyller 15 år. Lite Kubbspel och fika. Trevligt.

Torsdag 27 maj: Vi har inhandlat växter, bland annat två äppelträd. Bengt kört Lisskulla premiärtur för säsongen.

Fredag 28 maj: Bolagsstämma nere på Korpholen fäbod  hos Harry och Meta. Sedan en mycket god middag med en Dáo från 1996. Sedan en skön promenad och fågelskådning.

Lördag 5 juni: Birgitta och jag var med på Engelbrekt. "Rattrost" och säkerhetsövning. Jag och Ola gjorde MOB (man över bord) övning. Sedan åt vi alla Classes god pytt med ägg och rödbeter. Senare på kvällen var vi bjudna till Annika och Lars-Åke. Trevligt och gott, rökt Dovhjort.

Söndag 6 juni: Lars Broström, Einar Hane, Lars-Åke Lundkvist, Hans Persson och jag var med Gagnefs Älvtrafik arbetsbåt Bysjön till Gråns gråda för att pricka ut farleden.

Fikapause efter väl förättat arbete.   Utsättning av babbordsboj i grådan vid Gråns.

Foto: Hans Persson

Lördag 12 juni: Younited träff hos Östermans i Sellnäs. Vi grillade, somliga hoppade studsmatta och annat skoj. En och annan historia lockade till skratt. En mycket trevlig träff i vacker omgivning.

Måndag 14 juni: Äntligen lite tid för min favoritsport, boule. Skönt avkopplande i ett glatt Djura gäng.

Fredag 18 juni: I dag är det 27 år sedan jag och hustru Birgitta gifte oss i Hosjö kyrka. Vi firar det med att åka båt, Lisskulla.

Lördag 19 juni: I dag firar vi Nicke som fyller 60 år. Firandet startade med en båttur med Lisskulla, vi stannade vid Älvudden och åt lunch. Turen gick upp till Djurforsen. Sedan bar det av ut till Linghed, Hökviken där festen fortsatte fram till 03.00 omkring!! Vi hade trevligt och många fina minnen kommer vi alla att ha efter denna dag.

Nicke festfin på sin högtidsdag.   Nicke öppnar presenter.   Glada gäster på Nickes födelsedag.   Blivande Djurgårdare?   Hustru Birgitta och Lillemor i Nickes Bodega.   Uppdukad buffé i Nickes Bodega.

Fredag 25 juni: Familjen Segerström här på middag, sedan for dom och Birgitta till Noret för midsommarfirande.

Söndag 27 juni: Bengt till Annika och Lars-Åke, grillade och drack gott rödvin.

Söndag 4 juli: Grekland vann fotboll EM, greklands flaggan på bordet sedan kvartsfinalen.

Lördag 10 juli: Årets ved är sågad!!

Onsdag 14 juli: Clas Riddersporre och jag på älven med arbetsbåten Bysjön. Vi plockade hem en del prickar som slitet sig eller låg för djupt. En trevlig dag med värme och fika.

Torsdag 15 juli: Birgitta målat klart hallen, blev så ljust och bra.

Tisdag 20 juli: Var ute och satte tillbaka de prickar som slitit sig. Sven-Erik, Lars D och vår mästerlots Einar Hane var med.

Onsdag 21 juli: Birgitta och Kristina L var på Ängsholn och såg "Där älvarna samman flyta", spelet om Kerstin Persdotters tragiska öde. Dom var mycket nöjda. Vin och en landgång i pausen.

Tisdag 27 juli: I dag fick jag hjälp av Robert Magnusson och Lars Fredriksson två sportdykare att plocka upp min nyckelknippa som jag tappade i söndags. Jag är dem mycket tacksam.

Robert och Lars förbereder sig.     Robert har mina nycklar med upp.

Fredag 30 Juli: Birgitta och jag bjudna till Annika och Lars-Åke på grillfest. Gott, trevligt hade vi det!

Lördag 7 aug: Jag besökte Stabergs barockträdgård. Birgitta kunde inte medverka på grund av jobbet.

Måndag 9 aug: Nu blev det ett nytt besök vid Stabergs barockträdgård, med Birgitta. Vi åt lunch, så god mat.

Fredag 13 aug: Birgitta bjöd på överraskning. Nicke och Kerstin kom till Jonheden så även Harry och Meta. Sedan bar det av mot Tällberg och Klockargården. Vi såg "Från knätofs till Broadway" helt suveränt. Viken show.

Glada gäster till bords i Tällberg.   "Från knätofs till Broaway" vilken show.

24 till 27 aug. Hjälpt Lars-Åke med hängrännor och vindskivor till logen.

Arbete med vidbrädor.   Lite planering?

Helgen 28-29 aug. 10-gänget träffades på Jonheden för att äta kräftor och umgås. Vi startade med en lunchtur med Lisskulla. sedan kräftkalas. Det är som vanligt glatt och uppsluppet när vi träffas. Många historier och en del sjöng snapsvisor. God och mycken mat fanns på faten, även grönsaker. Kräftorna var från Vättern.

På Lisskulla.   Mycket att prata om.   Blir det aldig Lunch? Samt lite till matdosan?   Även på Lisskulla fans det grönsaker!   Nöjda och mätta?   I köket på Jonheden, kul var det.   Nicke vid rodret inskolning till kommande år!!!

Onsdag 1 sep. Höstupptakt för LLF (Leksands Lyckliga Fetknoppar)  med middag hemma hos Lars-Åke. Kräftor, Renstek med en mycket god sås. Chokladkaka med vispgrädde. Vin, öl, snaps och grogg. En trevlig kväll, men vi saknade Kalle och Yngve som var sjuklediga.

Torsdag-Fredag 2-3 sep: Jag har varit skeppare på Remmaren . Ett gäng från Kem AB i Gävle, nattfiskar lake med Martin som guide.

Måndag 6 sep. Svamphunden Birgitta och jag var till skogs och plockade 1.7 kg gula kantareller. Svamphunden Birgitta med skörden!

Tisdag 7 sep. Jag kört sista turen med Lisskulla för i år. Många turer blev det sedan maj.

Torsdag 9 sep. Lars-Åke och jag klara med montering av hängrännor på vår loge.

Lördag 11 sep. Birgitta och jag var på Clas Ohlson bolagsstämma, tillsammans med 1174 andra aktieägare. En mycket välordnad och trevlig stämma.  God mat från mitt favorit matställe Moskogen. Sedan en rundvandring i det nybyggda 30 meter höga lagret.

Tisdag 28-sep-Onsdag 13 okt. Semester Pagondas på Samos Grekland

Tisdag 19 okt. Höstens första LLF, träff. Lars-Åke och jag badade inte, men slöt upp på Bosporen för att äta. Jag saknar Kalle, han avled under tiden jag var i Grekland. En ny trevlig bekantskap var Lars. Maten var god.

Fredag 5 nov. Åsa och Marco kom upp till Jonheden och vi åt middag på kvällen. Öl och vatten. Trevligt och en massa skratt.

Söndag 7 nov. Jan med familj var upp till oss för att Jan skall ordna med nya vinterdäck till Opel. Vilket vi är väldigt glada över. Senare åkte jag ut till Nicke i Hökviken för att avverka lite träd. Vi ljög och drack öl till sena timmen.

Onsdag 10 nov. Nicke och jag avbröt skogsarbetet för att med Birgitta, Annika och Lars-Åke äta Gås med Otto och Marianne och en massa andra roliga människor hos Himmet på Bosporen. En verkligen god och mättsam afton. Mycket trevligt. Nicke, Tack för denna kväll. Vi åker tillbaka till vår "Skogshuggarvecka" i morgon, via "Clas i Sjön" för att handla vedkap m.m.

Fredag 12 nov. Birgitta besöker lägret för att äta mat med oss. God mat och gott att dricka, bjöd oss Nicke Skogschefen.

Lördag 13 nov. Ett sista ryck för att hinna med en del träd. Vi bröt vid 11 tiden. Som vanligt har Nicke och jag haft en skön och trevlig vecka. Med skogsarbete, mat och något att dricka för våra värkande muskler, har veckan rusat i väg.

Tisdag 16 nov. LLF möte på relaxen och sen mat hos Himmet på Bosporen

Torsdag 18 nov. Höstens första snöskottning.

Tisdag 23 nov. Trevlig kväll med LLF och mat på Bosporen.

Söndag 28 nov. I dag har jag medverkat vid Julmarknad i Leksand, för Ångbåten Engelbrekt. Bra med folk och ett stort intresse för ångbåtar.

Tisdag 30 nov. I dag var det bara jag, Lars-Åke och Himmet på relaxen. Vi åt gott.

Lördag 4 dec. Annika och Lars-Åke bjöd på middag. Lars-Åke fick ännu en gång visa hur duktig kock han är. Rådjurssadel, och en god sås på trattkantarell, det var en höjdare.  Ännu en gång tack.

Söndag 5 dec. Åsa, Birgitta och jag var på julmarknad vid Falu gruva, mycket folk och regn. Vi tröstade oss med en god middag på Restaurang China Thai, mycket gott och trevligt bemötande.

Tisdag 7 dec. Gagnefs Älvtrafik bjöd på julbord. En sista genomgång av verksamheten för året.

Torsdag 9 dec. Birgitta bjuden till Åkerblads i Tällberg på julbord.

Tisdag 14 dec. Sista badet med LLF och sedan mat på Bosporen för detta år.

Lördag 18 dec. I dag såg jag en Tofsmes vid fågelborden, den har säkert varit där tidigare. Verkligen kul med en ny matgäst.

Söndag 19 dec. Harry och Meta kom förbi efter att varit på Klockargården och njutit av Ingemar Ihlis med flera.

Fredag 24 dec. Birgitta och jag åkte runt med några julklappar i Falun och Sågmyra. Mari klippte mej, julfin.

Söndag 26 dec. Vi har fått ett mail från Myran, Monica Björkbom en av mina duktiga medarbetare på Vikagården (koloni). Hon är gift och bor i St. Andrews i Skottland. Myran och hennes man, Mark driver Restaurang och Catering där sedan 9 år.

Måndag 27 dec. I dag besök i Falun och träffade Marc och Åsa. Birgitta och jag var på Restaurang China Thai och åt mat. Lika god mat och lika trevligt bemötande som senast vi var där. Restaurangen ligger i Falanhuset för er som vill prova på den goda maten. Jag rekommenderar "Stekta nudlar med räkor och kyckling på thai-vis".

Torsdag 30 dec. (Svågern) Hans och (svägerskan) Solweig kom upp från Stockholm för att fira nyår med oss dalfolk.

Fredag 31 dec. Harry och Meta anslöt till oss för att fira nyår. Birgitta bjöd på Nobelmiddag för år 1931. Krämig champinjonsoppa, Sjötungsrulle med skaldjurssås och purjolök, Curacaoparfait i suffléform, genomgående ett vitt vin el Coto Rioja. Senare på kvällen vankades ostbricka med rödvin och mousserande vitt vid midnatt. Trevlig kväll avslutade och avslut på året.

Åter meny

Länkar:

Ahlstrands webbsida.

Bo i Ireon vid havet. Hyra bil eller motorcykel.