Ahlstrands webbsida.

Åter meny

Vår dagbok

2005

Lördag 1 jan: Hans, Solweig, Birgitta och jag var bjudna till Harry och Meta på kaffe i fäboden.

Söndag 2 jan: Hans och Solweig åkte hem i dag med buss, efter en trevlig helg.

Måndag 3 jan: Jon Bertil har avlidet efter en kort tids sjukdom.

Tisdag 4 jan: LLF första träff för säsongen. God mat hos Himmet på Bosporen.

Torsdag 6 jan: Bibbi och Klas kom hit på middag och för att se von Hanken med bl.a. Per Oskarsson. Vilket är vår verkliga favoritskådespelare.

Söndag 9 jan: Birgitta och jag har i dag bokat en resa till Rom.

Måndag 10 jan: Vi var till Falun och firade Åsa 35 år.

Lördag 15 jan: Kerstin från Järvsö hit, mat och vin, trevligt.

Tisdag 18 jan: Bastu och bubbel på Relaxen och sen mat på Bosporen.

Fredag 21 jan: Begravning för Jon Bertil.

Måndag 24 jan: Jan hjälpt oss med oljebyte och även lagat snöslungan. Bytt en slang till insuget på vår Opel.

Tisdag 25 jan: LLF träff , bubbel och bastu, med efterföljande mat på Bosporen.

Torsdag 27 jan: I dag var det möte i Gagnef om Farled Dalarna.

Lördag 29 jan: Efter att vi försökt sova lite på fredags kvällen, bar det av 01.30 mot Skavsta flygplats utanför Nyköping för avfärd mot Rom. Klockan 06.45 lyfte vi och landade på Ciampino, flygplats i utkanten av Rom. Där fanns bussar som körde in till Centralstationen. Sedan var det bara 10 minuters promenad till vårt hotell Flavia. Ett bra och lugnt hotell. Vi gick ut och handlade lite och åt middag. Sedan blev det ryggläge, vi var trötta.

Söndag 30 jan: Lite gråmulen morgon, men skapligt ändå. Efter frukosten på hotellet begav vi oss ut på stadsvandring. Vi besökte först Fontana di Trevi och Spanska trappan. Mot floden och kolla båtar var ju också ett måste. På kvällen åt vi en god middag och sen i säng.

Måndag 31 jan: Vilken dag, soligt och folk satt på trottoar serveringen och njöt. Vårt mål i dag är Colosseum. Vi gick en guidad tur och den varade drygt 4 timmar, men det var det värt. Sedan såg vi några stora utgrävningar. Vilken stad, hit åker vi igen. På kvällen åt vi en trerätters med vin för ca: 305 svenska kronor. Trevliga servitörer i vita rockar. Det var en bra avslutning på var kortsemester. För i morgon bär det av hem till Jonheden.

Tisdag 1 feb: Vi startade tidigt med buss till flygplatsen och sedan hem till Sverige och Skavsta. Resan hem gick bra, stannade i Malmköping för lunch.

Torsdag 10 feb: I dag fyller svågern Harry 75 år. Vi uppvaktade tillsammans med många andra jubilaren. Mat och vin! Vi låg kvar.

Harry uppvacktas av andra rektorer.  Meta och Birgitta i väntan på gäster.  Gun, jag, Birgitta och Meta.

Fredag 11 feb: På kvällen var vi bjudna på mat och vin hos Annika och Lars-Åke. Gott var det ju som alltid.

Lördag 12 feb: I dag var jag inne på Noret och tvättade bilen, då Birgitta skall åka till Järvsö i morgon på Akupressur träff. På kvällen var vi hos Rainer och Elisabett för att äta middag. Glatt och uppsluppet, som vanligt.

Söndag 20 - 23 feb: Jag åker till Linghed och Nicke för några dagars röjningsarbete.

Fredag 25 feb: Harry och Meta bjuder oss på Grycksborevyn. Småtrevligrevy, några höjdare var det.

Lördag 26 feb: Nicke och Kerstin på väg hit. Nu är dom här. Vi åt gott och språkade några timmar innan sängen kallade. Vi var nog trötta. Men trevligt och glatt är det när Kerstin och Nicke kommer.

Söndag 27 feb: Efter en skön promenad i solen, men ack så kall det var, åt vi en god lunch innan vårt främmande åkte hem.

Fredag 4 mars: Birgitta och jag åker till Kerstin och Nicke i  Stockholm. Efter att ha handlat (vi ska ha maten klar när dom som jobbar kommer hem) och förberett middagen så kommer "gästerna". God mat och vin, sedan tidigt i säng för att i morgon åka till Åland.

Lördag 5 mars: Med Birka Paradise reser vi till Mariehamn. Kerstin och jag fyller år i morgon. De som firar oss är Birgitta, Gun-Britt, Nicke och Tomas. Efter en mycket god middag med drink och gott vin så är det dags för vissa att besöka spelautomater och annan förlustelse, baren m.m. Jag vann 203 kronor, trodde inte att det var möjligt. Våra kamrater firade sedan Kerstin och mej, klockan 24.00 under en vickning. Jag tackar för en trevlig resa.

Birka Paradise avgår från Mariehamn.     Tomas, Gun-Britt, Kestin, Nicke och Birgitta.

Söndag 6 mars: En härlig dag, med sol och ett vackert Ålandshav, gör återresan behaglig. Vi äter gott i dag också och handlar lite vin, öl mm i tax-free. Gänget deltar i en musiktävlan, men det är för högt ljud för att jag skall kunna medverka. Jag njuter ute på däck av sol och vackra vyer. Återkommer till Stockholm vid 16 tiden och reser sedan ut till Råcksta, där vi ligger kvar. Nicke och jag köper Pizza till kvällen. Sedan somnade vi trötta.

Fredag 11 mars: I dag har jag sotat skorstenen.

Söndag 13 mars: Till Falun för att gratulera Meta, på sin födelsedag.

Måndag 14 mars: Brandskyddskontroll med kamera. Skorstenens stocken är ok, skönt att veta.

Tisdag 15 mars: LLF möte med bastu och bubbel. Kocken Bernt bjöd på fläsk med löksås, gudomligt gott. Vi måste bara "tacka kocken".

Onsdag 16 mars: Möte med projekt Farled Dalarna, diskuterade prioritering av olika objekt.

Fredag 18 mars: Annika och Lars-Åke till oss på middag. Pastejbakelse, Tandorikyckling och chokladfromage med mandarin och vit choklad. Till detta en god Rioja, Campo Viejo.

Lördag 26 mars: Meta och Harry här hos oss på Jonheden för att fira Birgitta på 63 årsdagen. Birgitta bjöd på Omelettbakelse, kalvinnanlår med svamp och lök, Kokta äpplen i lingonsylt med citronskal, serverad ljummen med vaniljglass.

Harry Meta och Birgitta med en aptitretare.

Torsdag 19 maj: Birgittas gamla arbetskamrater från Falu Kuriren, även kallade "majblommorna" var här för 22a året. Full rulle och glada brudar.

majblommor2005.jpg (94948 byte)

Måndag 23 maj: Börjat såga och klyva veden och Birgitta donade till trädgårdslanden.

Måndag 30 maj: I dag körde jag upp Lisskulla från vinterhamnen till Flottbrobryggan.

Tisdag 31 maj: Sjöfartsinspektionen besiktigade Lisskulla, Jungman Birgitta och mej som Befälhavare.

Onsdag 1 juni: Årets första charter med Lisskulla. Verdandi från Borlänge.

Måndag 6 juni: Birgitta och jag firade Nationaldagen vid "Stuggu" i Gagnef.

Torsdag 9 juni: Birgitta åkte till Sågmyra på Jessica,s skolavslutning.

Lördag 11 juni: Harry, Meta och Hans hit till oss på middag. Birgitta lagade en mycket god kasslergratin och Harry bjöd på ett vällagrat vin, Beringer 1996. En trevlig kväll i goda vänners lag.

Söndag 12 juni: Birgitta på Akupressur träff i Järvsö. På eftermiddagen kom Nicke hit för lite "arbetsläger". Vi grillade, men fick på grund av kyla äta inomhus.

Måndag 13 juni: Efter dagens vedsågning och klyvning (årets arbete med veden är nu klar) samövade vi med Lisskulla och Gagnefs räddningstjänst. Nicke var svårt skadad och en man över bord. Det var en givande övning för alla parter och väcker en del tankar om vad vi kan göra för att öka säkerheten. Ett stort tack även till dom som ställde upp som passagerare.

Några passagerare vid övningen i bakgrunden den skadade.   Brandkillarna jobbar med den "skadade" Nicke   Efter att räddat en i vattnet är det Nickes tur att föras i land.   Efter övninge en pratstund på bryggan.

Tisdag 14 juni: I dag har Nicke och jag murat om eldstaden i köksspisen, det gick bra, fast murbruket räckte inte så jag fick köpa mer. Sedan montering av nyinköpt tyg paviljong. Nicke och jag ämnade oss till projektmöte med Farled Dalarna, men dagen var ändrad. Då blev det några timmars båt tittande i Leksand och besök på en fin husbåt.

Lördag 18 juni: I dag firar vi 28 årig bröllopsdag. Vi grillade i vår nya paviljong, men stördes tyvärr  av en granne som startade gräsklipparen kl. 21.00 på en Lördagskväll.

Måndag 20 juni: Även i dag en övning med Gagnefs räddningstjänst, på älven. Dagens skadeoffer var hustru Birgitta. Med på Lisskulla var Falu Kurirens Göran Fagerlund och Räddningschefen Tomas Grus. Lars Rydén videofilmade övningen på ett proffsigt sätt.

Lördag 25 juni: Erik Persson från Insjön var hos oss och firade midsommar några timmar. Det gick bra att både klä och resa stången, till spelmansmusik och tal av Lars Rydén från Knutsgårdarna.

Spelmännen Fam. Brasar och Evert Ihlis   Årets talar Lars Rydén från Knutsgårdarna   En ung Brasar, och Lars Rydén i bakgrunden.   Så här är det, förstår du. taktiksnack?

Söndag 26 juni: I dag var det en riktig slappar dag i solen, skönt var det. På kvällen kom Harry och Meta upp från Korpholen och vi grillade och njöt av en skön kväll i vår nya paviljong.

Torsdag 30 juni: Birger Persson kom med två myggfönster, snäll som han alltid är. Sedan in till Leksand för lite ärende och en god lunch hos Himmet på Bospåren.

Lördag 2 juli: I dag kör jag den första av två "Skallerormsturen". Fin väder och glada resenärer. Senare på kvällen körde jag och Birgitta, Fam. Nilssons från Sågmyra.

Måndag 4 juli: Gräsänkling en vecka! Hustrun till Stockholm med dotter och sonens barn. Sedan till Kerstin i Järvsö och njöt bland annat på fredagen av Sissel Kyrkjebö på Stena Gård. Nicke från Linghed kom upp med ett vedlass från vår skogshuggning. Vi fikade.

Tisdag 19 juli: En varm och skön dag. Vi beslutade att göra en cykelutflykt till Bäsna trädgård. Det blev en skön tur med lunch på Z-krog i Gagnef. På kvällen kom Åsa och Ronny upp och fikade.

Birgitta njuter vid den fina Bäsnaträdgård.

Onsdag 20 juli: Efter Mellstaturen så var Birgitta och jag bjudna på middag hos Barbro och Lars i Knutsgårdarna.  Där var även Birgit och Owe. Vi åt en god middag, som grillmästare Lars och Såsmästarinnan fixat till. En trevlig och glad kväll med gott att dricka. Det tackar vi för. Bilder kan dyka upp!

Torsdag 21 juli: Äntligen en riktig Bouledag. Spelade med Leksands Bouleklubb. Det kändes som i den gamla goda tiden i Stockholm.

Fredag 22 juli: Bibbi, Birgitta och jag var och såg på Himlaspelet i Sammilsgropen, Leksand. Trots lite småregn, var det en upplevelse och njutning.

Måndag 25 juli: Djura vävstuga for på utflykt till Wij Trädgård i Ockelbo. Jag som chaufför i hyrd minibuss. En trevlig dag, med mycket att titta och njuta av. Vi åt även en god lunch på deras servering. Resan till och från, var på småvägar och vi njöt av turen.

Wijträdgård Ockelbo. Foto Kia Lissel

Foto: Kia Lissel

Måndag 1 aug: Efter att vår Opel krånglat en vecka fick vi hjälp av grannen Thore, och jag förstår inte hur han kunde komma på felet. Men nu går pärlan igen, utan att säkringen går.

Torsdag 4 aug: Jag hjälpte Thore att såga ner en del grenar på en stor tall som måste fällas. På eftermiddagen körde jag Remmaren till Rättvik på "Ångbåtens Dag", med på resan var Thore och Marie, Annika och Maggan. På kvällen bjöd Annika på grillparty. Lars Jobs med en kusin bjöd in Thore och mej på öl, i trädgården med öppen spis, sent blev det!

Fredag 5 aug: Meta kom upp till oss. Birgitta och Meta till Sammilsgropen och lyssnade på BAO, jättebra var deras betyg. Jag bjöd på ost och vin.

Lördag 6 aug: Åsa och Ronny kom, för svampplock. Birgitta följde med ut, i regnet. Meta och jag lagade middag till dom kom tillbaka, genomsura.

Torsdag 11 aug: Nicke och Kerstin kom till oss. Nicke var min Jungman, men vi fick ställa in på grund av för högt vatten i älven. (Älven steg ytterligare i veckan, över bryggorna).

Lördag 13 aug: Thore och jag röjde i  våran "trädgård" från gräs och sly. Sedan åt vi kräftor, vin och öl. Lars J kom och vi hade en trevlig kväll. Senare på natten kom Thores son Jon, från sitt jobb. Sent blev det, men trevligt. "Jonhedens Röj & Import" föddes!!!!

Söndag 14 aug: Mellsta turen fick inställas på grund av för mycket vatten. Det blev trädfällning hos Thore i stället. Jon hjälpe oss "gamlingar".

Måndag 15 aug: Birgitta och jag åkte till Nicke i Linghed. Där vi träffade Ingrid, en granne till Nicke och Kerstin. Nicke och jag ska fälla en del träd åt henne i höst och vinter. Ingrid bjöd på kaffe och en massa fåglar.

Tisdag 16 aug: Jag fällt en del träd, får fritidshugga hos Lars J. Installerat en ny färgskrivare.

Onsdag 17 aug: Jag var med Lars J och röjt sly och stamkvistat.

Fredag 19 aug: I dag var det möte med Siljans Båttrafik, för framtida åtgärder av Lisskulla. Lars R och Barbro följe sedan med mej när jag körde ner Lisskulla till Mellsta, inför Skallerormsturen i morgon. Birgitta hämtade oss.

Lördag 20 aug: Birgitta och Berit till Järvsö och Kerstin på Akupressur träff. Jag körde Skallerormen, bra med folk och trevligt. Birgitta och jag åt surströmming. Senare gick jag ner till Lars J, vi njöt av brasan och ölen.

Söndag 21 aug: Meta bjöd oss, Harry och Hans på lunch. Vi åt på mitt favoritställe Moskogen. Kaffet drack vi sedan hemma på altanen, vacker väder och trevlig.

Torsdag 25 aug: Maries billarm krånglar, jag följer med Thore till Borlänge för att hämta hem bilen. Det är inte helt lätt med billarm, men till sist får Thore igång bilen. Efter att vi lämnat över bilen till Marie i Leksand, bjuder Thore på lunch på Åkerblads i Tällberg. En liten tur runt några bryggor avslutar det hela. Trevligt och bra.

Söndag 4 sep: I dag tog Lars, Thore och jag ner en bamse tall nere hos Thore. Mycket jobb var det, men med tre motorsågar och Lars traktor så var det rent och snyggt innan kvällen. Åsa och Ronny var hit med frukt och fikade.

Måndag 5 sep: Plockade vi 12 liter lingon. Vi fick låna en smart bär rensare av Lennart  i granngården.

Torsdag 8 sep: Heldag i Falun. Efter en del ärende så gick vi i gårdarna. Först fika hos Margit och Sivert. Sen upp till Harry och Meta en stund, för att sedan äta middag hos Anders och Birgitta. Kina mat, smakade så bra. På kvällen var Birgitta och jag på stadsteatern och såg "Pensionärshemmet Ruggugglan" av Åke Strömmer. Den var så himla bra, länge sedan jag såg en revy så rolig och där allt fanns med, jag är ju snart där....

Fredag 9 sep: Plockade vi 20 liter lingon. Med hjälp av Lennarts bär rensare var det snabbt färdig rensat. Nu har vi så att det räcker några år.

Lördag 10 sep: Birgitta och jag var på Clas Ohlsons bolagsstämma i dag. Mycket folk drygt 1300 besökare, en av Sveriges största stämmor.

Måndag 12 sep: Lars J och Thore hit på öl och planering för "Jonhedens Röj- och Import".

Torsdag 15 sep: Nicke kom hit för behandling av en ond rygg. Mat och vin på kvällen. Jag har nu fritidshuggit några dagar hos Lars J. Det tackar vi för, Birgitta och jag. Snyggt blir det också.

Fredag - Söndag 16-18 sep: Jag var i Falun för en tuff tre dagars kurs, om bruks- och vakthund. Mycket givande och spännande helg. Steg två kommer i november.

Torsdag - Fredag 22-30 sep: Vi var ner till Samos för att titta på huset.

Måndag 3 okt: Till Falun med Bibbi och Klas, handlade en del, tankade bilen. Bibbi bjöd på Hammars konditori.

Torsdag 6 okt: Till Bibbi och Klas på mat och Bengt visade bilder från Samos, Grekland.

Lördag 8 okt: Lars och Karin J hämtade oss för en färd upp till Björberget, där Lars J jagar. Fin stuga och omgivning. Vi fikade och bullarna gick åt!!!

Söndag 9 okt: Birgittas Akupressurkompisar var här för ömsesidig behandling.

Onsdag 12 okt: Birger kom med älglever och hjärta, en rejäl hink.

Fredag 14 okt: Lars J kom till oss med älgkött. Birgitta klar med vävstolen hemma, för att väva.

Söndag 16 okt: Jag har lagat lever grytor i två dagar nu, så gott. Gott att ha i frysen.

Måndag 17 okt: Vi åker till Falun. Jag till tandläkaren. Fikade hos Meta och Harry och sedan efter en del inköp åkte vi till Birgitta och Anders på Berget. Där vankades kålsoppa och fågelskådning.

Tisdag 18 okt: Nicke kom hit med ved från Hökviken. Vi bjöd Nicke på lever gryta.

Onsdag 19 okt: Erik J, Birgitta och jag åker tåg till Stockholm för Swerefs höstmöte. Kl. 13 åker vi med båten m/s Dalarö till Vaxholms Kastell för visning och "Fångarna på Fortet" lekar, det var verkligen roligt. Ett museum över Kastellets utveckling och betydelse var mycket intressant. Middag serverades på m/s Dalarö under färden till Nässlingen. Efter incheckning blev det några öl i relaxcenter vid stranden.

Torsdag 20 okt: Efter en dags föreningsmöte, samt utställning av företag och besök av Sjöräddningsbåt, avgick m/s Väddö ut till Gistholmen, en annan ö i skärgården. Där bjöds vi  på Sjörövarbuffé och underhållning av trubadur och en dragspelare. En del Roslagshistorier fick vi höra. God mat och trevligt. Före hemresan såg vi ett maffigt fyrverkeri. Tillbaka på Nässlingen vid 01.00 snabbt i säng.

Fredag 21 okt: Ett kort möte med Sjöfartsinspektionen avgick m/s Väddö kl. 11 för hemfärd. Några timmar i Stockholm före hemfärd till Jonheden.

Lördag 22 okt: Birger kom med mer älg, färs och stek. Karin och Lars kom hit på middag, gott och trevligt. Snöar.

Söndag 23 okt: Lars fixade undan snön och jag hjälpte Thore med en del. Sedan åkte vi till Åsa och Ronny, för att kolla huset och hämta sängar som vi köpt till huset på Samos. Mycket snö säkert 2 decimeter. Kall natt.

Tisdag 25 okt: Nicke hit med mer ved, från "Hökvikenskogarna". Birgitta bjöd oss på kycklinggryta som smakade mums. Nytt oväder på väg. Styrelsemöte Gagnefs Älvtrafik.

Onsdag 26 okt: Besiktigat Opel u.a. Sedan till Remmaren för planering av morgondagens tur.

Torsdag 27 okt: Jag kört Remmaren. Tällberg - Vaverön. Trevliga gäster och god mat från Moskogen

Fredag 28 okt: Lasse Broström och jag körde ner Lisskulla till Älvmötet.

Lördag 29 okt: Ner till Lars J på öl och planering av morgondagens jobb, med carport till traktorn.

Söndag 30 okt: I dag arbetade Lars J och jag med carporten till traktorn, spikade takstolar.

Fredag 4 nov: Snickrade vindskivor hos Lars J. Det bar sig inte bättre än att jag föll ner från stegen och slog i en byggställning på vägen ner. Medvetslös en stund och ambulans till Falun. Bruten tumme, skrubbsår i huvudet, värkande rygg och axlar. Lars J såg till att jag fick luft genom att lägga mej i framstupa sidoläge. Tack! Även tack till Hans med kompis i Prio1 Gagnef.

Lördag 5 nov: Birgitta hämtade mej på lasarettet med gipsad tumme. Det är en del krosskador i handen så det blir operation. Lars J kom med en blomma och öl, till en mörbultad Bengt. Tack för det.

Söndag 6 nov: Vi åkte ut till Nicke och  Kerstin i Linghed. Vi bjöds på mat. Nicke tyckte det var onödigt drastiskt att rasa ner för stegar för att slippa skogsavverkning, måndag till onsdag, som vi planerat. På hemväg hälsade vi även på Åsa.

Onsdag 9 nov: I dag är det operation av högerhanden som gäller. Vaknade när allt var klart, med stift och nytt gips. Jag fick blommor av Harry och Meta, Helgekort från Hans.

Fredag 11 nov: Nicke, Kerstin, Birgitta och jag på invigningen av Ejendals arena. Pampig arena och en del bra artister. Men så trångt och olustigt med en värkande hand.

Lördag 12 nov: Lars J och jag träffades för ett par öl och sen vandrade vi till Rälta för pubbafton. Birgitta anslöt efter jobbet vid 21 tiden. Bra att få "ledsagning" hem i mörkret. Vi avslutade med en öl i köket hos Lars J. En trevlig kväll.

Måndag 14 nov: Till röntgen och ortoped mottagningen i Falun. Dom var nöjd med arbetet.

Tisdag 15 nov: Vår granne Lennart hjälpte oss att montera in en tak fläkt i köket. Tack för det Lennart.

Fredag 18 nov: Lisbeth J hämtade mej, för lite PC jobb. Lars J kom med öl. Thore och Marie Blomberg kom med krya på dej blomma.

Söndag 20 nov: I dag var det dags för att fixa julgranen i byn. Lennart och Lars J arbetade och jag tittade på.

Tisdag 22 nov: Lars J och jag åkte till Lisbeth J för att fixa modem och lite annat.

Torsdag 24 nov: Bibbi och Klas bjöd oss på kaffe i Leksands Gråda.

Fredag 25 nov: Birgitta var i Gagnef och bakade tjockbulla till Lotternas julmarknad.

Söndag 27 nov: Lars J fyller år. Tårta och bullar m.m.

Måndag 28 nov: Jag till tandläkaren i Falu. Birgitta som chaufför. På hemvägen åt vi lunch på mitt favoritställe Moskogen. Sedan förbi hos Lisbeth J för att fixa Internet koppling. På kvällen bjöd Lars J, Birgitta och mej  på kaffe och tårta.

Fredag 2 dec: Bibbi och Birgitta till Boda kyrka på konsert. Dalasinfoniettan med sopranen Hillevi Martinpelto.

Söndag 4 dec: Birgitta och jag till Falun och julmarknad vid Gruvan. Åsa och Ronny mötte oss. Där var det folk i mängd, och vi träffade många bekanta bl.a. Nicke och Kerstin. Sedan bjöd Åsa oss på middag.

Tackar för blommor, e-mail och telefonsamtal från er alla. Fortfarande öm i axlar och rygg. Men det går åt rätt håll.

Åter meny

Länkar:

Ahlstrands webbsida.

Bo i Ireon vid havet. Hyra bil eller motorcykel.