Resedagbok Grekland år 2000

En vecka på GLION.

glion1.jpg (39080 byte)     glion2.jpg (28576 byte)

18/9 2000, Efter en behaglig flygtur till Preveza på morgonen plus en taxiresa på cirka 50 min. var vi så i Nidri. Där vår seglats började. Vi lämnade Nidris hamn (38,42,7 N 20,42,3 E) vid 16 tiden efter att ha bunkrat för kommande dagar. Efter 2 sjömil ungefär , norr om Skorpios (38,41,7 N 20,44,8 E) var det ett litet stopp för bad mycket skönt efter en lång resa. Seglade sedan vidare till  Athena viken (38,40,2 N 20,48,5 E)  på Meganisi för övernattning i en naturhamn. Ankrade och sjösatte dingen. Badade igen och gjorde oss färdiga att promenera upp till byn. Tog en öl på en härlig typisk grektaverna, underbart att vara i Grekland igen. Åt på en taverna på vägen tillbaka till båten. Alla mycket trötta.

staffan.jpg (37572 byte)    anders.jpg (35351 byte)

19/9 2000. Vaknade och frukosterade. När så alla var mätta , seglade vi vidare till en liten ö med en fyr på som heter Formikoula (38,33,9 N 20,51 E). Vi snorklade och åt lunch. Sedan vidare till Kalamos som skulle bli vår andra övernattning även det i en naturhamn. Viken heter port Leone (38,36,2 N 20,53,2 E) en ödeby som drabbats av jordbävning  i början av 50 talet. Genom jordbävningen  förstördes vattenbrunnarna, så befolkningen flyttade därifrån. Kapellet i byn  underhålls till fullo. Vi gick runt i byn och spånade lite. Vi köpte byn! Åt middag på Glion.

leone.jpg (48170 byte)     flickorna.jpg (36480 byte)

20/9 2000. Vi var alla uppe vid 9 tiden. Lämnade Port Leone, Ankrade söder om den lilla ön Atokos (38,28,6 N 20,48,7 E), för lunch, bad och snorkling. Vidare till Ithaki och hamnen Kioni (38,27 N 20,41,5 E). Staffan hade huvudverk. Tacka för det med sån besättning, han fick vila en liten stund, för besättningen gick  och drack öl och frapè. När vi sedan såg en nyvaken, solbränd och mycket blond man sitta på en taverna vågade vi oss tillbaka till båten. Senare på  kvällen tog vi en promenad upp till en liten bytaverna  för öl och vatten. Det var beställt bord  på en restaurante vid hamnen där vi åt en härlig middag. Har varit en härlig seglats denna dag med bra vindar.

taverna.jpg (50310 byte)     kabyssen.jpg (35531 byte)     killarna.jpg (30893 byte)

21/9 2000. Vaknade även idag vid 9 tiden. Men vad gör det vi har ju semester. Gick iväg en bit och badade och tvättade oss både här och där. Så var det dags att handla lite igen. Gick så till supermarket. En liten historia om skinkskivor. Skulle ha 14 stycken centimetertjocka skivor, men fick 14 stycken som tillsammans blev en centimeter. Kanske det var språkförvecklingar. Nåväl, från Kioni seglade vi norrut rundade nordspetsen på Ithaki och  Kefallinia. Idag blev det sen lunch vid en liten grotta. Där det som vanligt snorklades. Det är härligt att se alla färgglada fiskar. Fortsatte sedan söderut mot Fort Assos (38,22,9 N 20,32,4 E) som blev slutstation denna dag. Alldeles innan Fort Assos fick vi se delfiner, äntligen. Ankrade på redden. Åt middag på båten.

bengt.jpg (30943 byte)    birgittaroder.jpg (31769 byte)    bengtroder.jpg (27265 byte)

22/9 2000. Efter sedvanlig tvagning  och frukost tog vi dingen till stranden för att ta en härlig promenad upp till Fortet, som från början hade varit en militärförläggning och fängelse. Nu rustar man det med EU medel. Innan vi lämnade Fort Assos fikade vi. Seglade västerut till havs. Relativt blåsigt, skapliga dyningar, uppskattningsvis 3-5 meter höga vågor. Efter ett par timmar slog vi och gick mot Ithakis västra sida en vik som heter Polis (38,26,4 N 20,38,4 E). Blåste hårda och byiga vindar. Det var besvärligt att lägga till. Använde två ankare och två tampar på land. Flera båtar lämnade viken under kvällen, men inte vi, hårda och tuffa sjömän från Sverige. Gick till en taverna på kvällen och åt, det blev en bra promenad. När vi lämnade tavernan  och gått ett stycke stannade Bertil plötsligt, han hade glömt kameran. Han och Maritta vände och gick tillbaka, vi fortsatte till båten. Maritta och Bertil hittade tillbaka till  båten i mörkret, suveränt,  men det är väl så när man är nygift. Det blåste nu mycket hårt och vi funderade också att lämna viken för nattsegling, men vi beslöt oss för att stanna kvar.  Staffan och Bengt satt uppe hela natten och vakade över båten.

bertilmast.jpg (27836 byte)           anette.jpg (37407 byte)

23/9 2000. Det var ingen vanlig morgonritual, vi  satt i kajutan och åt frukost. Seglade mot ön Arkoudis östsida (38,33 N 20,43 E)  lunchade och simmade, sedan en relativt tuff segling mot Sivota (38,37,2 N 20,41 E) södra delen av Levkas. I hamnen låg flera svenskar. Gick i land och tog en öl. Handlade mat till morgondagen, vår sista seglardag, ska övernatta i en naturhamn. Vi åt sedan en massa god mat på en taverna.

24/9 2000. Bengt till bagaren, färskt bröd till frukost. Lämnade Sivota 10.45 och seglade österut mot Meganisi för att luncha och snorkla i en vik (38,36,5 N 20,46 E). Fortsatte sedan mellan Kithros och Meganisis sydspets. Sedan norrut för att ankra i viken Makria (38,40,4 N 20,47,1 E) på norra änden av Meganisi. Denna vår sista natt ombord på Glion. Vi tjejer fixade middag. Det blev tidig sänggång.

25/9 2000. Vaknade tidigt. Packade och åt frukost, kastade loss och började städa båten. Gick för motor söder om Skorpios till Nidris hamn. Landsteg vid 10 tiden, fortsatte till fots mot dusch och fika på Oskars. Staffan till Preveza för att ta emot nästa gäng, vi andra gick och lunchade. Maritta och Bertil skulle vara kvar en vecka till. De lämnade oss andra och drog i en liten Fiat. Så småningom blev det dags för oss fyra att äta middag. Klockan 22 hämtade taxi för vidare befordran till flygplatsen och hemresa, efter en mycket härlig och rolig vecka. Tack till Er alla.

Kram från Birgitta  och Bengt.