Tiogänget, Hökvikensträff 24/8 - 25/8 2013.

Detta år är det Kerstin och Nicke Hedlund som är värdar för Tiogänget.

På denna sida kommer information om vårt träff i Hökviken.

E-mail: tiogenget@hotmail.com

Fredag 23 Aug: Vaknade tidigt. 2,4 grader ute. Nu blir det full fart. Mot Falun efter volta med Bosse och frukost. Jag ska hjälpa en SPF are med datorproblem och Birgitta till frisören för att bli tjusig till helgens stora begivenhet, Tiogängsträffen i Hökviken. Vi åkte via Leksand. Jag var in till Thulls Motor och fick tag i ett nytt bensinlock till motorsågen. Löste in V75 vinst hos Systrarna Alvin och köpte en ny andel. I Falun handlade vi mat och packade om för helgen hos Hedlunds i Hökviken. Vi installerade oss i Tängerkojan ett mysigt ställe. Dessa Tängerkojor var säkert lyxigaste boende för skogshuggarna. När alla samlats bjöds vin och öl ute på altanen. Vi försökte lista ut vad morgondagens aktivitet består av, ingen ledtråd bara luriga leenden från värdparet Kerstin och Nicke. På kvällen bjöds vi Kyklinggatäng. En kväll med många skratt och trivsamt umgänge. Sent i säng.

Lördag 24 Aug: Vaknade tidigt och knallade runt med Bosse. Lagom hem till frukosten, som en bättre hotellstandard. Redan nu var vi på hugget och nyfikna. I väntan på aktiviteten löste vi Melodikrysset tillsammans, ja damerna pratade i köket och stack då och då in huvudet för att lyssna. Vi löste det och skickade in det i Tiogängängets  namn. Till lunch fick vi en alldeles utmärkt Italiensk Buffé, det var mums för sugna magar. Sedan var det dags för aktiviteten. Vi fick led trådar genom att först få skyddskläder, snygga förkläden med en Dalahäst på. Penslar och färg. Jag kom i håg att Hedlund har en nyinskaffad flagga med en Dalahäst. Nu plockade Nicke fram grundade Dalahästar, färg och penslar. Där satt vi tio glada och inspirerade amatörer och målade på var sin Dalahäst. Det var mycket uppskattat av oss alla, bra Kerstin och Nicke. Efter detta skapande och konstnärliga arbete gick vi "pojkar" till bastun för att löga oss inför middagen. Vi serverades Kräftlasagne och kräftor. En pannacotta till dessert, smakade så gott. "Kräftor kräva dessa drycker" tycker både Albert Engström och Nicke Hedlund, Skåne Akvavit togs fram! Mycket gott och trevligt blev även denna kväll. Ett stort tack till årets värdpar Kerstin och Nicke Hedlund. Sedan vidtog diskning och kön med torkhandduk var lång och samtliga "bevakade" noga sin plats!! Vi skrattade gott på "arbetet". Nicke och jag gick sedan en sen vända med hundarna.

Skyltar inför träffen. © foto: Bengt Ahlstrand     Nicke H förbereder energidryck, öl. © foto: Bengt Ahlstrand     Frukosen var av högsta klass. © foto: Bengt Ahlstrand     	nför aktiviteten. © foto: Bengt Ahlstrand     Nu är det funderingar om vilka färger och utsmyckning! © foto: Bengt Ahlstrand     Full koncentration i verkstaden! © foto: Bengt Ahlstrand

Flitens lampa... © foto: Bengt Ahlstrand     Några var så proffsiga! © foto: Bengt Ahlstrand     Målande av Dalahästar. © foto: Bengt Ahlstrand     Bra Roland. © foto: Bengt Ahlstrand     Gunn-Britt är "petnoga"! © foto: Bengt Ahlstrand     Duktiga händer i verksamhet. © foto: Bengt Ahlstrand

Resultat, vackar Dalahästar. © foto: Bengt Ahlstrand     vackert dukat middagsbord. © foto: Birgitta Ahlstrand     En god middag i glada vänners lag! © foto: Bengt Ahlstrand     Glada och belåtna med en trevlig helg. © foto: Bengt Ahlstrand

Bilder från Tioträffen i Hökviken. © foto: Bengt & Birgitta Ahlstrand.

Söndag 24 Aug: Tidig volta med Bosse. Vi har sovit väldigt bra i Tängerkojan. Nu är det en god frukost som vankas, igen. Vi tackar Kerstin och Nicke för en mycket trevlig och matglad helg. Vi hjälper till att plocka ner tält och ställer i ordnig. En efter en droppar vi av från Hökviken. Birgitta och jag sist naturligt vis. Tack än en gång Hedlund!

Länkar:

Tidigare träffar.

Jonheden 2004.   Hunnebostrand 2005.   Västerås 2006.   Linghed 2007.   Hökviken 2008.   Samos 2009.

Örebro 2010Västerås 2011.   Stockholm 2012.

Åter till start sidan.  Åter Ahlstrands startsida.

Ahlstrands webbsida. Pension Karin Ireon. Restaurang Sinadisi Hora. Restaurang Stella.

Bo i Ireon vid havet. Hyra bil eller motorcykel.

Click for Samos, Greece Forecast Samos. Click for Stora Spaansberget, Sweden Forecast Falun.