Ahlstrands Webbsida.

Bekämpa Spammen! Klicka här!

Klicka på bilder för att förstora.

Ctrl + end för att komma längst ner på sidan.

Tryck på F5 för senaste version av webbsidan.

Åter meny

Vår dagbok 2015

Jan - Mars.

Torsdag 1 Jan: Kalo Mina. Nu går vi mot våren och ljusare dagar. Nicke och jag gick en lång volta med hundarna efter frukosten. Synd att den ljusa snön nu smälter och det blir halt och smutsigt. Vi tackar Kerstin och Nicke, Gunbritt och Thomas för en trevlig nyårsfest med många skratt och trevligt umgänge. Vi far mot Falun och handlar mat, det blir ärtsoppa till middag, på min begäran. En gemensam kvällsvolta på hala gator.

Fredag 2 Jan: Stennäset var vår morgonvolta med Bosse hund. Några fakturor att boka annars en lugn förmiddag. Öl med grabbarna i dag var trevligt som vanligt. I dag lite extra roligt då Jonny har med syster och svåger. Svågern och jag har mycket gemensamt. Båda har vi Slipgatan på söder som gemensam uppväxt. Vi har båda Zinkensdamm som hemma arena, jag som sprinter i Spårvägen IF och han i fotboll, hockey. Vi pratade minnen i nästan tre timmar. Värt att nämna är att han spelat hockey i Djurgården, mitt lag, med Tuba och de andra lirarna. Birgitta bjöd på en god kyckling i ugn. Teve soffan kallade, på Spåret bland annat. Jag och Bosse gick en sen vända, vi träffade på en tjej med en liten Newton 10 månaders valp. Det lekte och busade så som Gizmo och Bosse plägar göra. Ner i centrum var det livat. Vid torget väntade 9 taxibilar med motorer igång. 1 minuters regeln kanske inte gäller Taxi.

Lördag 3 Jan: Morgonvoltan blev uppe på Ingarvet denna sköna soliga morgon. Lite svalt i vinden. En god frukost och sedan blir det Melodikrysset, nu var det länge sedan vi löst krysset. Jag motionerade mig själv, några timmar på Birgittas cykel. Resten av dagen ägnade vi åt att titta på några filmer och teve program som vi spelat in på TiVo boxen. Några problem löstes via ComHem support. Sedan var det möte med John Blund!

Söndag 4 Jan: Bosse var på gott humör och busade. Skönt att han inte är så deprimerad längre. Beror nog på att jag har möjligheten att vara hemma. Kraftiga vindar i dag, kände det när jag cyklade utmed Tisken. Nästan så att folk kunde promenera i min takt. Förbereder bokslut. Resor är nu avstämda och lagda till handlingarna. Tittade på skidor och hockey när det var tre mot noll var det dags att knoppa in.

Måndag 5 Jan: Bättre väder i dag. En härlig morgon volta med Bosse och Birgitta. På hemvägen handlade vi mat.

Tisdag 6 Jan: I dag åker vi upp til Korpholen med Harry, Helena och Jenny. Vi fikar på bron och sedan köper vi ägg hos ÄggMärta.

Onsdag 7 Jan: Bosse var hos Eva för att klippa klor och håriga tassar. På kvällen var Anders J och jag i Borlänge för att träffa en del cykel motionärer. Trevligt var det.

Torsdag 8 Jan: Ringde till Marco för att höra om han har dubbdäcken kvar som tillhörde cykeln som han fick när vi flyttade till Grekland. Nu fick jag tillbaka dem och åkte till Sportson på Norra Järnvägsgatan och fick däcken bytta och samtidigt ny slang på bakhjulet. Kunde inte motstå frestelsen att provåka. Vilken skillnad och med ny belysning. Sent blev det.

Fredag 9 Jan: Ett It-jobb på förmiddagen. Sedan träff med Flugorna på pubben. I dag var vi nio stycken runt bordet. Trevligt och uppsluppet. Birgitta bjöd på fisk, torskfilé med god sås. Några teve program blev det innan det var dags att knoppa in.

Lördag 10 Jan: Skön morgonvolta med Bosse, han var inte så pigg på att traska runt. Jag cyklade ett par timmar innan vi for ut till Hökviken för att basta och äta gott hos Hedlunds. Resan ut var inte så trevlig, isbark på rutan och torkarblad. Skönt att basta och skrubba sig riktigt grundligt. Ett glatt gäng var det och mycke skratt blev det. Även kvällen blev trevlig som vanligt när vi träffas. Nicke fick skotta snö på kvällen.

Söndag 11 Jan: Bosse kallade på Birgitta, det var dags att gå ut, tidigt var det. Jag vaknade och gick ut för att sätta i motorvärmare och borsta av snön från bilen. Jag skottade även snö. En god frukost och sedan drog vi mot Falun. Gäller att komma i tid till Åsas kaffekalas, hon fyller år i dag. Gott kaffebröd med mera. Anders hjälpte mig med min Samsung Tablett. Tack för det. Ett teve program och sedan en motionsrunda på cykeln. Kyligt i morvinden. Birgitta vallade Bosse eller om det är tvärt om. Bosse sprang runt och letade efter mig, när dom kom hem, enligt Birgitta.

Måndag 12 Jan: Denna morgon snöar det och morgonvoltan är ett enda pulsande. Ger motion var hustruns kommentar. Bosse njuter, borrar ned nosen i snön och tar sig fnysande fram. I dag är det styrelsemöte i SPF. Dessförinnan ska jag jobba med boksluts förberedelse.

Tisdag 13 Jan: Morgonvoltande i stråland väder. Synd att det är plusgrader ute, slaskigt blir det. Ägnade större delen av dagen till bokslutsarbete. Birgitta var på banken och fick information om året som varit. Efter det var det en gemensam lunch, den får dom betala själva. Bosse och jag traskade runt ett par gånger på kvällskvisten.

Onsdag 14 Jan: Töväder, fy för den lede. Så moddigt det blir, två steg fram och ett bakåt känns det som. Efter morgonvoltan blir det jobb med bokslutet. Några IT-Jobb också. Tur att jag har Ove L som hjälper till. Nicke reseledare har bokat in oss på en resa till Tallin nästa vecka, frufria. Fruarna ska ha eget party!! Kollade på Jerry Williams program på teven. Jerry ska man inte se, bara lyssna på tycker jag.

Torsdag 15 Jan: Bosse följer med Kersti H och Birgitta på volta till Stångtjärn. Jag ska vara med på Resekommitténs möte, vilket är nyttigt för mig som kassör. Sedan till Swedbank för att ordna med bankkonto för reseverksamheten. Clas i Sjön fick sälja laddningsbara batterier då cykelbelysning kräver mycket kräm. På lördag får jag hjälp av Peo, vår förra kassör med bokslutet, det tackar jag verkligen för. Vi åt Fava, en grekisk vinter rätt. Så gott påminner lite om vår ärtsoppa. Med vitlök och olivolja är det en favorit.

Fredag 16 Jan: Bitgitta ska upp till lasarettet för att röntga en massa leder. Under tiden så går Bosse och jag volta uppe på Lugnet. Ett IT-Jobb hinner jag med före Öl träffen. I dag var vi elva stycken runt borden. Birgitta bjuder på Torskrygg med tillbehör innan teve tittande.

Lördag 17 Jan: Birgitta tar Bosses morgonvolta och jag hämtar Peo för bokslutsarbete. Han tycker att det är ok som det är. Jag var till Clas i Sjön och sedan hem till Peo igen för IT-Jobb. Dem har fått ett nytt internet abonnemang och en ny router. Testade även deras cd läsare som inte var något fel med. Fortfarande är det fel på skivan med Bridge. Köttfärs biffar och svampsås till middag. Sedan sov jag teve, ja någon timma bara enligt hustrun. En vända med Bosse innan det är dags att knoppa.

Söndag 18 Jan: Ut till Östra Främby denna morgon för att rasta Bosse och plocka en Ticka. Det var inte rätt ticka som jag inbillat mig. Bosse var inte ledsen för det, gamla "jakt marker" för Bosse. Jobbat klart med bokslutet samt städat skrivbordet... ja försökt i alla fall. Vi åkte till Brittsarvet för att handla. Jag föreslog att vi tittar in på Lidl. Det blir Alfredos goda lasagne till middag. Kollade på så ska det låta innan kvällsvändan.

Måndag 19 Jan: Först blir det en tur upp till ÅVC med kartonger och annat skräp. Bosse fick nya marker att läsa! Några IT-Jobb hann jag med innan extra Styrelsemötet. Bokslutet ska jag få godkänd och budget för 2015. Jag har även kontaktat revisorerna. En vända ner till centrum med Bosse, social träning! På kvällen Idrottsgalan. Birgitta har packat min väska inför morgondagens Estlands resa. Vad skulle jag få med mig utan hennes hjälp!

Lördag 7 Feb: Nu är jag på banan igen. Vi är bjudna till Kerstin, Gizmo och Nicke i Hökviken. Det blir bastubad för oss grabbar. Skönt i snålblåsten att komma in i bastuvärmen. På kvällen bjuder Kerstin på god mat, som vanligt! Trevlig kväll fick vi.

Söndag 8 Feb: Birgitta knallar ut med hundarna medans sov, men Nicke kom för att bistå Birgitta. Efter en god frukost åker vi mot Falun. Jag brottas med noterna till bokslutet. På kvällen teve och en del idrott.

Måndag 9 Feb: Bosse voltan var en seg historia. Bosse verkar inte så pigg. Ömmar när man tar i honom. Vi får hoppas att det gtår över. Jag har ett styrelsemöte inför onsdagens årsmöte med SPF. Birgitta ska på läkarbesök så jag fick gå ifrån mötet tidigare. Sedan två IT-jobb. Kvällen ägnade vi åt Maris Bloms film Hallå Hallå som är inspelad i Falun och Grycksbo. Lite småtrevlig är den.

Tisdag 10 Feb: I dag firade vi Harry P på hans 85 årsdag. Trevligt med många runt kaffebordet.

Onsdag 11 Feb: Årsmöte i SPF, nu namn ändrad till SPF Seniorerna Falun.

Torsdag 12 Feb: Några IT-Jobb

Fredag 13 Feb: Några IT-Jobb före pubbesöket med Flugorna.

Lördag 14 Feb: Flytthjälp åt Lotta och Torsten.

Söndag 15 Feb: Birgitta åker till Järvsö. Skidor på teven är en tröst.

Måndag 16 Feb: Bosse och jag mötte Anders J på morgonvoltan. Tomas från Masmästaren kom och berättade att dem ska spola avloppen i dag på em.

Tisdag 17 Feb: Bosse volta sedan IT-Jobb och Ekonomi.

Onsdag 18 Feb: Bosse volta sedan IT-Jobb och Ekonomi.

Torsdag 19 Feb: Bosse volta sedan IT-Jobb och Ekonomi.

Fredag 20 Feb: Bosse volta sedan IT-Jobb och Ekonomi. Jag hann inte ens gå på Öl träffen med pojkarna.

Lördag 21 Feb: Äntligen får vi ledigt. Lämnar Bosse hos Åsa och Anders för att sedan åka ner till Örebro. Vi har biljetter till Hjalmars Revy. Verkligen roligt och avkopplande. Resan fram och åter flöt på bra. Bosse blev så glad när vi hämtade honom. Bosse blir glad när vi åker till dem och när vi hämtar. Han trivs på båda ställena och även ute i Sågmyra. Tur att vi har några att anlita vid behov. Även hos Björks i Leksand.

Tisdag 24 Feb: Bosse volta, även besök hos Eva på Hundtrimmet. Kloklippning. IT-Jobb och Ekonomi. Guld till Kalla på VM i Falun. Birgitta var på prisutdelningen på torget

Onsdag 25 Feb: Bosse volta sedan IT-Jobb och Ekonomi. Guld av Johan Olsson på VM i Falun. Birgitta var på prisutdelningen på torget.

Torsdag 26 Feb: Birgitta på Lasaretts besök, jag och Bosse på volta. Efter stafetten blir det IT-Jobb och Ekonomi. Birgitta var på prisutdelningen på torget.

Fredag 27 Feb: Gunnar T och jag har träff med Swedbank för att prata ekonomi. Vi har flera banker just nu. Naturligtvis tog jag fel på tiden. Hann inte med att gå på pubben på grund av IT-Jobb.

Lördag 28 Feb: Birgitta tog Bosse voltan för att jag ska kunna cykla runt lite för motionen. Det tackar jag för. Kollade skidor i dag med. Spännande och svenskarna är ju så duktiga. På eftermiddagen installerade jag en stationär dator åt Karin M O. Har en Laptop som ska installeras också.

Söndag 1 Mars: I går hörde jag dem. I dag såg jag dem, Sångsvan. Nu är våren på gång åtminstone i fåglarnas värld.

Onsdag 4 Mars: Vi for en sväng upp till Korpholen för att titta till Fäboden. Viken glädjande syn. Elverket har röjt runt elledningarna. Grannens bauta stora granar var fällda. Så ljust och soligt på tunet det blir i sommar. Även gäststugan kommer ut ur skugga och kommer att må bättre i träkostymen. På hemvägen handlade vi Leksands bröd, pölsa. Birgitta har tvättstugan och jag IT-Jobb.

Torsdag 5 Mars: Vaknade till en strålande solig morgon. Kallt i natt, Bosse blev inte smutsig på morgonvoltan. En skön morgon att ströva omkring vid Varpans strand. Jobbade på med två Laptop, levererade dessa till Karin G. Fixat ett nytt e-mail till henne, då hon glömt lösenordet. Ärtsoppa till middag. Sedan ekonomi jobb.

Fredag 6 Mars: Bosse och jag for till Ingarvet för morgonvolta. Det är vår nu! Våren startade i går. Hur jag vet det, jo Bosse är pilsk och sprider sina dofter genom noggrant sprätta med alla fyra. Skönt ute är det i alla fall. Några IT-Jobb väntar efter frukosten. På kvällen teve och en flaska vitt till maten. Jag fyller år och vill tacka alla som hört av sig.

Lördag 7 Mars: Bosses morgonvolta blev runt Kålgården. "Städat skrivbordet"! Fakturerat annonsen i MedlemsNytt, som SPF-Nytt är omdöpt till. Planerat med brorsan om morgondagens resa till Helsingfors, för att fira mig ock Kerstin H. Det blir trevligt som alltid när vi träffas.

Söndag 8 Mars: Bosse lämnar vi i Sågmyra hos Marie och Janne. Vi åker till Hedemora där vi parkerar vår bil och lastar in i Hedlunds fina Volvo. Färde till Värtahamnen går som på räls. Vi checkar in på båten. Skumpa med tilltugg blir en bra start på Kerstins och mitt firande av vår födelsedag, 6 mars. God mat och en sedan lyssnade vi på en bra orkester som spelade 50-60 tals musik. Sent i i kojen blev det.

Måndag 9 Mars: Efter en god frukost begav vi oss ut på stadsvandring. Helsingfor är ju en vacker stad med massor av fina hus med detaljer på fasaderna. En god öl slank ned i ett Bryggeri innan vi vandrade till båten. Nu var det dags för skumpa igen. Innan maten. En stund på kvällen lyssnade vi på orkestern med bra låter. Tidigare till kojs denna kväll. Som inte så bra denna natt.

Tisdag 10 Mars: En god frukost och sedan njuta av den Svenska skärgården. Väl i Stockholm lastade vi in det vi handlat och färden gick till Hedemora för att hämta Gizmo och vi för att hämta bilen. Kerstin stannade i Stockholm. Ut till Sågmyra för att hämta Bosse, han var så glad när vi kom.

Onsdag 11 Mars: Bosse fick en skön promenad i strålade vårväder. IT-Jobb lades på is. Ringt Lasse J för att be honom sätta på värmen i fäbod stugan. Vi åker upp i morgon för att rensa undan grenar och ta hand om blivande ved. Det ser ut att bli några fina dagar. Jobbat med ekonomi och fakturerat.

Torsdag 12 Mars: Birgitta gick stavgång med banktöserna. Jag var på ett IT-Jobb. Vi packade bilen för att åka upp till Korpholen. Skönt att det inte var utkylt i huset, tack Lasse J för att du slog på strömmen. Vi eldade brasa och i spisen. Vi planera morgondagens jobb med att rensa stammar och släpa ris.

Fredag 13 Mars: Uppe med tuppen! Efter frukost drog vi i gång städningen av de träd som elbolaget fällt utmed ledningarna. Mycket är det att ta reda på. Vi sliter hela dagen med att kapa och släpa ris. Trötta men nöjda med dagens jobb, smakade maten extra gott. Vi hoppade över lunchen i ivern att hinna med planerad målsättning gällande städning! Vi somnar ovaggade denna kväll.

Lördag 14 Mars: Lite segare denna morgon. Men kropparna håller ännu! Dagens mål uppnås. Testar våran Router hos Lasse J, men det fungerar inte. Lasse få kolla med Telia vad som är lämpligt för honom som uppkopplings alternativ.

Söndag 15 Mars: Bosse vill ut och kolla fåglar och Bosses nya favorit sysselsättning, skälla på flygplanen som passerar över Korpholen. Bland andra USA planen. I dag blev vi färdiga med all städning efter trädfällningar. Ja lite noggrannare krattning när det torkat upp. Träffade på Hasse L och fick en pratstund. Berättade även om brunns problemet, frusen pump. Det fixade Hasse med hett vatten. På kvällen for vi till Falun.

Måndag 16 Mars: Morgon voltan i soligt väder. Birgitta kom gående efter en stund och gjorde oss sällskap. Eftermiddagen möte med verksamhets ansvariga i SPF. Ekonomijobb och kontroll av rese inbetalningar.

Tisdag 17 Mars: Birgitta på gymnastik. Bosse och jag morgonvolta och sedan lämnat in cykeln för att sättas på "sommardäcken" en nätt summa på 300 kr. Ett IT-Jobb.

Fredag 20 Mars: Det har varit en lugn vecka och vi åker upp till Korpholen för att städa grenar och njuta. Eldade så att vi fick behaglig temperatur inför natten.

Lördag 21 Mars: Bosse påkallar morgonvolta redan halv sju. Mycket ovanligt. Bosse trivs så bra och är en lycklig jycke när han får vara på landet. Vilken kanon dag. Soligt och en klarblå himmel. Vi njuter av att gå och skrota, med lite vedjobb och städning efter träfällarna. Träffar på Hans L som uppskattar att det är folk i fäboden! På eftermiddagen sitter vi mot uthusväggen med en kall öl och njuter i solen.

Söndag 22 Mars: Denna morgon är inte gårdagen lik! Snöfall och blåst. Bosse bryr sig inte och vi får knalla i väg på Årundan halv sju som i går. Vi beslutar att åka ner till Falun. Då vi ändå måste lämna fäboden i dag för diverse möten på måndag. Birgitta tvättar arbetskläder och jag jobbar med ekonomi och en smittad Laptop.

Måndag 23 Mars: Efter frukosten åker vi till Hundtrimmet. Eva friserar tassar och ben från långt hår. Även klorna får en duvning. Vi åker upp till Stångtjärnsvägen och Birgitta och Bosse knallar hemåt. Jag kör lite motion via cykel. Efter lunch har jag ett möte med Friskvårdskommittén. Prisutdelning för våra duktiga skidåkare som skidat Företagsstafetten.