Ahlstrands Webbsida.

Use "Google Översätt" if you want to translate this page into another Language.

Bekämpa Spammen! Klicka här!

Klicka på bilder för att förstora.

Ctrl + End för att komma längst ner på sidan.

Tryck på F5 för senaste version av webbsidan.

Åter meny

Vår dagbok 2018

Oktober - December

Måndag 1 Okt: Kalo Mina. Hösten är här. Kallt ute och blåsigt. Jag kör Birgitta och Berit T till resecentrum, då skiner solen. Dem är på väg att fira 20 år sedan dem avslutade utbildningen på Axelssons. Båt till Mariehamn. Bosse och jag till Hundtrimmet för kloklippning. Jag hämtar hem en laptop, med platsbrist. Jag har otur. Ett glas i mina glasögon dök ner i toaletten. På grund av dess form försvann den. Nu är jag en cyklop. Tur att jag har ett par i reserv, om än dåliga glas.

Tisdag 2 Okt: Bosse får följa med upp till Falu Bil & Maskinservice, det är motortvätt som gäller. Vi får en små kylig promenad hem. Jag får hämta den redan efter två timmar. Det blir cykel upp och Bosse får vara hemma. Jobbar med en laptop som har för lite plats på hårdisken, rensar och försöker uppdatera Windows.

Onsdag 3 Okt: Besiktning av bilen utan anmärkning. Enda problemet är att beställning och betalning inte fans i deras dator. Jag åkte hem och Birgitta printade ut inbetalningskvitto. Klonat min stationäras hårdisk. Birgitta har tvättstugan. Vi har några sportkanaler, nu fritt från ComHem. Så lite hockey kan jag.

Torsdag 4 Okt: Birgitta arbetar på Eriks Hjälpen i dag. I dag har jag fått så mycket utrymme så Windows uppdateringen gick igenom på en laptop. En vända till ICA för diverse inköp. Bosse och jag gick en lång volta, han fick gå dit han önskade. En och en halv timma blev det. Kollade på Hockey.

Fredag 5 Okt: Bosse och jag knallade runt, han fick avgöra. I dag är det bråttom, Birgitta ska åka till Hedenborg med Britsarvet, jag ska på IT jobb, jag passade på att ta några Turfar när jag cyklade ner på stan. Sedan gick Bosse och jag en lång volta i solen, något blåsigt var det. På kvällen kunde jag lämna en laptop som hållit mig sysselsatt några dagar.

Lördag 6 Okt: Birgitta väcker en trött Bengt denna morgon. Anspänningen efter veckans jobb med en överfull hårdisk och Windows uppdateringar som inte kunde utföras på grund av bristande utrymma, har nog satt sina spår. Efter frukosten går jag och Bosse en lång morgonvolta, det känns bra att resa skallen och njuta av Bosses iver att upptäcka något spännande spår. Vädret är fint. Birgitta åker till Borlänge för att jobba på Eriks Hjälpen. I dag fyller Bosse nio år, det vankas kycklingben. Några teveprogram på på kvällen.

Söndag 7 Okt: En vacker morgon. En klarblå himmel och två grader varmt. Bosse och jag går en lång volta. Birgitta fixar frukosten, vi ska åka upp till Korpholen för att rädda några blommor och täcka landen för att slippa alla dessa lönnlöv. Vi åker till IKEA i Borlänge för att köpa ett skåp till badrummet. Bosse och jag passar på att ta ett par Turfar under tiden. Hem och börja skruva i hop skåpet. På fredag får vi fötter till skåpet och kan bygga klart. Vi handlar varsin Kebabtallrik på Venezia. Sedan kollar vi Helenius Hörna.

Måndag 8 Okt: Vaknade tidigt och Bosse intog Birgittas säng. Sedan en lång volta med Bosse. Han skällde inte på en enda hund i dag. Däremot blev han "skogstokig" på en självgående gräsklippare. Försöker att städa mina lådor, men så svårt att inse att jag inte behöver spara allt. Nu äntligen kan vi åter samlas i Örnnästet. Hjälpt Inger D med en spegel uppsättning. En gemensam volta med Bosse till Lidl för att handla. Resterna från gårdagens Kebabtallrik smakade lika bra i dag. Fiskxpressen från Gävle kom i dag, många är det nu som handlar fisk.

Tisdag 9 Okt: Nu är det varmare ute, Brittsommar! Birgitta ska jobba på Eriks Hjälpen i dag. Bosse och jag följer med till bussen. Nu är det en lång volta med Bosse, över två timmar knallar vi runt och njuter av värmen. Inger Å bjuder på gott kaffe och sonens bakade kaffebröd. Det blir samtidigt en nyinvigning av Örnnästet, nya golvmattor på vårt våningsplan. Även eftermiddagens volta blir en lång vända. Till ICA för veckohandla. På kvällen "Fråga Lund" och ett program om en Major som desarmerar minor. Nu gäller det att sova då vi ska upp tidigt i morgon för Bosse ska till Vettris för att få tänderna rengjorda. Tänk att man vill skrämma upp pensionärer så tidigt.

Onsdag 10 Okt: Vaknade i god tid för att hinna rasta Bosse ordentligt, innan vi ska åka till Vettris. Vi träffade en hundägare som sett en bil i hög hastighet kört på en katt på Brittsarvsvägen. Vi kunde inte engagera oss i brist på tid. Bosse fixade morgontoaletten och vi kunde passa tiden. 10.8 kilo var hans matchvikt inför tandstens bortagning. Inga tänder behövs dras ut, bra där Bosse. Hem för att äta frukost. Halv tolv får vi hämta hem Bosse, en skakig och fundersam hund, något piggare mot kvällen. Vi löser Melodikrysset. I dag vankas det köttbullar till middag.

Torsdag 11 Okt: Bosse väckte Birgitta redan vid sjutiden och vill ut. Nu äntligen är han pigg igen. Vi får komma ihåg detta till nästa Vettris besök. Efter frukosten kommer Inger D för att kolla Bosse. Kerstin H hämtar Birgitta för Bankbrudarnas promenad till Stångtjärn. Birgitta ska jobba på Eriks Hjälpen i dag. Jag fixade middagen, Värmlandskorv På kvällen cyklade jag en Turf runda på 1,6 mil, skönt var det.

Fredag 12 Okt: Vilken kille! Bosse väcker mig halvfyra och vill ut. Det var av nöden viktigt. En lös bajs, han är nog inte riktigt kurant efter narkosen. Jag är glad att jag hörde honom då jag har proppar i öronen när jag sover. En halvtimma och sedan var han nöjd. Efter frukosten är det dags att köra Birgitta till Falu Vårdcentral för provtagning. Ringt Tele2 för att göra uppehåll på en av mina Routrar. Kerstin H och Birgitta åker till IKEA i Borlänge. Det saknades ben till badrumsskåpet. Två lådor att montera har hon med hem. Efter middagen tar jag en Turf runda.

Lördag 13 Okt: Vaknade till en gråmulen dag, 11 grader. Bosse var inte så intresserad av morgonvoltan, undrade var matte tagit vägen. Velade runt för att upptäcka och leta. Birgitta jobba på Eriks Hjälpen och åker tidigt med bussen. Jag gör ett besök hos Klas i Sjön. En trådlös dörrklocka, batterier och batteridrivna lampor, på hustruns önskemål. Jag monterar dörrklockan, när jag sitter vid den stationära datorn inne i "skrubben" så hör jag inte den dörrklockan. På kvällen god mat, Lappkojs.

Söndag 14 Okt: Vaknade lagom till frukosten. Birgitta tar morgonvoltan med Bosse men han är inte så pigg på att gå. Dem hamnar i Örnnästet. Vi sätter upp en tavla i korridoren, försöker med en till men saknar fästanordning som håller. Nu är det dags att montera ihop badrumsskåpet. Ett pyssel och några fula ord. Vi bröt efter någon timma för att knalla runt med Bosse och kyla av nerverna. Till slut blev det bra och nu är det gott om plats i badrummet. Birgitta städade och plockade in grejorna i skåpet. Jag fixade middagen. På kvällen blev det en Turf runda.

Måndag 15 Okt: Efter frukosten gjorde vi en gemensam volta med Bosse. Han är inte så snabb alla dagar. Jag körde dammsugaren och Birgitta städade "datorskrubben". Birgitta var till Birgitta S för att hjälpa till med vävstolen. Jag och Bosse gick en lång volta. Vi träffade en del knepiga hundägare. I dag fick jag panerad fisk, så gott. Åsa kom och hämtade sin fiskbeställning. Vi fick låna hennes slagborrmaskin. Även i  kväll blev det en Turf runda, nu börjar formen komma tillbaka.

Tisdag 16 Okt: Birgitta kirrar frukosten medan jag går med Bosse. Går är väl en överdrift, seg är han. Han smiter in i 16 E! Jag har en inköpsorder från hustrun, köp Bosses godismat från ÖB. Birgitta har gymnastik. Jag cyklar en runda. Nu är bromsarna helt kaputt. Jag lämnar in den hos Biketown och får bromsarna justerad. Nu är det trevligare att cykla. Vi handlar på ICA Britsarvet. Jag har IT på eftermiddagen samt leverans av fisk från Fiskxpressen. I dag käkade vi blodpudding med lingon och stekt ägg, smaskens. Jag kollade på hockey. En sista vända gick vi alla tre, på kvällen får den late bråttom. Eller är det harpalten som bor i området som får fart på Bosse?

Onsdag 17 Okt: Vaknade sent i dag. Jag har läst en stund i natt, därav sömnig morgon. Efter frukosten åker jag till SPF lokalen för möte med Ove och Rolf, Rolf är en ny IT kompis. Kollade även datorerna på SPF. Bosse nekar till att gå ut, Birgitta har lockat ett antal gånger. Först vi ettiden går han ut med oss båda på "morgonvoltan". Det blev en lång promenad för oss, skönt för oss alla. Korvgryta till middag. Jag tar en Turf runda, efter att knallat runt med Bosse. Nu känner jag att konditionen återkommer. Jag kan hålla bra fart.

Till Dagboken Januari - Mars 2018  Till Dagbok April - Juni 2018  Till Dagbok Juli - Sep 2018  Åter meny